Giovanni Arnolfini en zijn bruid (1434) - Jan van Eyck

1500+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

 Jan van Eyck, Giovanni Arnolfini en zijn bruid, 1434, olieverf op eiken paneel, 82 x 60 cm, National Gallery, Londen
Jan van Eyck, Giovanni Arnolfini en zijn bruid, 1434, olieverf op eiken paneel, 82 x 60 cm, National Gallery, Londen
Kunstenaar Jan van Eyck
Land België
Stijl / Stroming / Periode Vlaamse primitieven /
middeleeuwen gotiek,
Noordelijke renaissance /
15e eeuw
Locatie / Museum The National Gallery, Londen

 
Belangrijk in de schilderijen van de Vlaamse schilders is de symboliek van weergegeven voorwerpen. Hoewel een ruimte er heel alledaags uit kan zien, ligt er vaak door combinaties van objecten en dieren een religieuze boodschap in besloten. Zo ook in dit schilderij Giovanni Arnolfini en zijn bruid van Jan van Eyck, dat door The National Gallery in Londen wordt beschouwd als één van de topstukken uit de collectie.
De kamer waarin het jonge bruidspaar wordt afgebeeld doet inderdaad heel gewoon aan. Er loopt een klein hondje rond en er ligt een paar schoenen ogenschijnlijk nonchalant op de vloer. Toch heeft hier elk voorwerp en zelfs het hondje een verborgen betekenis of functie, die gerelateerd kan worden aan het huwelijk. De schoenen linksvoor geven aan dat het echtpaar op heilige bodem staat. In de hangende kroonluchter brandt slechts één kaars, dat blijkt symbool te staan voor de alwetende Christus. Het hondje staat symbool voor de echtelijke trouw. De leer van de iconologie is een tak van de kunstgeschiedenis, die al die betekenissen van voorwerpen en dieren in kunstwerken bestudeert, in kaart brengt, en probeert op de juiste wijze te interpreteren.