De schommel (1767) - Jean-Honoré Fragonard

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Jean-Honoré Fragonard, De schommel, 1767. Olieverf op linnen, 81 x 65 cm. Wallace Collection, Londen
Jean-Honoré Fragonard, De schommel, 1767. Olieverf op linnen, 81 x 65 cm. Wallace Collection, Londen
Kunstenaar Jean-Honoré Fragonard
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode rococo
Locatie / Museum Wallace Collection,
Londen

 
Latere Franse rococoschilders in de tweede helft van de achttiende eeuw, onder wie Fragonard en François Boucher, laten de diepgang van een eerdere rococokunstenaar als Watteau achterwege. Ze stortten zich volledig op een lichtvoetige, zinnenprikkelende beeldtaal en thematiek. Dit wereldberoemde schilderij De schommel van Fragonard is daar een goed voorbeeld van. De zwierigheid waarmee dit schilderij is opgezet, de luchtige stemming in combinatie met de erotische ondertoon, maakt het werk tot een icoon van het rococo.
Fragonard werkte vooral in opdracht van rijke particulieren. Hij werd niet geschikt bevonden om aan het hof te werken. Zijn schilderijen zouden te vrijpostig zijn. Merkwaardig genoeg was zijn beeldtaal kennelijk niet te vrijpostig voor de penningmeester van de Franse clerus, de Rooms-katholieke geestelijkheid. De kerk was namelijk in dit geval de opdrachtgever voor dit frivole schilderij. Volgens de opdracht moest een tafereel worden geschilderd, waarbij een minnaar onder de rok van zijn minnares kon kijken. Oorspronkelijk was het zelfs de bedoeling dat de schommel zou worden geduwd door een bisschop. Uiteindelijk is deze echter door de kunstenaar vervangen door een tuinman.
Zie van Fragonard tevens het schilderij De geheime ontmoeting, ook een schoolvoorbeeld van het rococo, dat hij schilderde in opdracht van de hofdame Madame du Barry. [SK]