De eed van de Horatii (1784-85) - Jacques-Louis David

1500+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Jacques Louis David (1748–1825), De eed van de Horatiërs [Horatii], 1784-85, olieverf op doek, 330 x 425 cm, Musée du Louvre, Parijs
Jacques Louis David (1748–1825), De eed van de Horatiërs [Horatii], 1784-85, olieverf op doek, 330 x 425 cm, Musée du Louvre, Parijs
Kunstenaar Jacques-Louis David
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode neoclassicisme / 18e eeuw
Locatie / Museum Louvre, Parijs


In dit schilderij gebruikt David een tafereel, gebaseerd op de Romeinse mythologie, om iets duidelijk te maken over een politiek thema van zijn eigen tijd. Op het schilderij zien we een drieling, de Romeinse gebroeders Horatii, terwijl ze een eed zweren. Volgens een mythe trekken zij, na de eed te hebben gezworen, ten strijde ter verdediging van Rome. Hun tegenstanders zijn een Albanese drieling van de familie Curiatii. Deze scène brengt een lofzang aan vaderlandsliefde, zelfs als het ten koste moet gaan van het familieleven. Zie de rouwende treurende vrouwen rechts, die bang zijn voor wat er door de oorlog zal worden aangericht. Vanuit een groter perspectief zien we burgers die vrijwillig en als vanzelfsprekend ten strijde trekken voor hun vaderland. De voorstelling van het doek wordt door kunsthistorici daarom in verband gebracht met het tijdperk van voor de Franse Revolutie. Dat inderdaad de periode waarin het schilderij is gemaakt.

Kenmerkend voor de neoclassicistische stijl in dit iconische schilderij, dat behoort tot de absolute meesterwerken van museum het Louvre in Parijs, is niet alleen dat een eigentijds onderwerp wordt teruggevoerd op een scène uit een verhaal van de klassieke oudheid. Ook het statische en sobere karakter van de compositie is een kenmerk van neoclassicisme. Daarnaast is de ondiepte van het tafereel, alsof de voorstelling zich afspeelt op een podium een terugkerend stijlkenmerk. De mensfiguren in het schilderij zijn messcherp van vorm, alsof ze getekend zijn, ook dit is een vormeigenschap van neoclassicistische schilderijen. [SK]