Zelfportret in een convexe spiegel (ca. 1524) - Parmigianino

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Parmigianino (1503-1540), Zelfportret in een convexe spiegel, ca. 1524, olieverf op een convex houten paneel, diameter 24.4 cm, Kunsthistorisches Museum, Wenen
Parmigianino (1503-1540), Zelfportret in een convexe spiegel, ca. 1524, olieverf op een convex houten paneel, diameter 24.4 cm, Kunsthistorisches Museum, Wenen
Kunstenaar Parmigianino
Land Italië
Stijl / Stroming / Periode maniërisme / 16e eeuw
Locatie / Museum Kunsthistorisches Museum,
Wenen

De Italiaan Parmigianino, of Francesco Mazzola, is waarschijnlijk het bekendst vanwege zijn Madonna met de lange nek, dat zich bevindt in het Uffizi in Florence. Dat schilderij met zijn extreme lichaamsvervormingen geldt als een stijlicoon van het maniërisme. Maar ook dit kleine schilderijtje mag gerekend worden tot de topstukken uit zijn oeuvre. Hij schilderde het op een gebolde houten vorm. De afbeelding heeft een bijzonder hoog illusionair gehalte. Het weet de spannende vraag op te roepen of we naar een geschilderde voorstelling kijken of naar een spiegelbeeld. Volgens Giorgio Vasari (1511-1574), die biografieën publiceerde over de belangrijkste Italiaanse kunstenaars van de renaissance in zijn bekende werk Le Vite de' più eccellenti pittori, scultori, e architettori uit 1550-68, schilderde Parmigianino het zelfportret met de bedoeling potentiële opdrachtgevers te overtuigen van zijn talent. Hij toonde het in 1525 met dat doel aan paus Clemens VII (1478-1534) in Rome samen met twee andere schilderijen. Niet zonder succes. Volgens Vasari werd hij in Rome beschouwd als 'de wederopstanding van Rafaël', die daar vijf jaar eerder in 1520 was gestorven, en die door zijn tijdgenoten werd beschouwd als de allerbeste kunstschilder.