Hercules en de Hydra (ca. 1475) - Antonio del Pollaiolo

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Antonio del Pollaiolo (1429-1498), Hercules en de Hydra, ca. 1475, tempera op paneel, 17 x 12 cm, Uffizi, Florence
Antonio del Pollaiolo (1429-1498), Hercules en de Hydra, ca. 1475, tempera op paneel, 17 x 12 cm, Uffizi, Florence
Kunstenaar Antonio del Pollaiolo
Land Italië
Stijl / Stroming / Periode renaissance /
15e eeuw
Locatie / Museum Uffizi, Florence

Een van de helden uit de mythologie is Hercules (Grieks: Herakles), de zoon van oppergod Zeus en Alkmene. Zijn moeder was een Griekse prinses, dochter van Elektryon, de koning van Mycene. De halfgod Hercules is bekend vanwege de twaalf moeilijke, voor normale stervelingen onmogelijke, werken die hij moet uitvoeren voor koning Eurystheus. Hij krijgt van hem onder meer de opdracht om de Hydra van Lerna te verslaan. Op dit paneeltje van de Italiaanse renaissancekunstenaar Pollaiolo is hij in gevecht met het beest, een negenkoppige giftige waterslang uit de diepte van het meer van Lerna, in Argolis. Een gevecht met het gedrocht is bijzonder lastig, want het was bekend dat wanneer een kop van de gifslang werd afgeslagen, het direct weer aangroeide, en wel in tweevoud. Hercules is echter niet alleen een uitzonderlijk sterke held, hij is ook bijzonder slim. Hij liet een assistent, zijn neef Iolaos, de nek dichtschroeien nadat hij een kop had afgehouwen. Zo wist de held uiteindelijk dit monster te verslaan. Het schilderij behoort tot de vroegste renaissancewerken, waarvoor een serieuze en nauwkeurige studie van de menselijke anatomie is gemaakt. Zie in dit verband van Pollaiolo tevens Hercules en Antaeus uit 1478, dat zich ook bevindt in de collectie van het Uffizi. De belangstelling voor het menselijk lichaam, werking van spieren en het skelet, is een kenmerkend aspect van de renaissancekunst in Italië. De kennis van proportie en gemiddelde verhoudingen werd tijdens de hoogrenaissance door uitvoerige anatomiestudies van onder meer Leonardo da Vinci en Albrecht Dürer nog verder verfijnd en geperfectioneerd.