Landschap aan de Tiber met de Engelenburcht op de achtergrond (ongedateerd) - Claude Lorrain

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Claude Lorrain (1600-1682), Landschap aan de Tiber met de Engelenburcht op de achtergrond, ongedateerd, pen, penseel en bister op papier, Albertina, Wenen
Claude Lorrain (1600-1682), Landschap aan de Tiber met de Engelenburcht op de achtergrond, ongedateerd, pen, penseel en bister op papier, Albertina, Wenen
Kunstenaar Claude Lorrain
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode barok / 17 eeuw
Locatie / Museum Albertina, Wenen

De Franse landschapsschilder Claude Lorrain was een groot voorbeeld voor zijn tijdgenoten. Lorrain wist geraffineerd gebruik te maken van een aantal wetten, die meewerken om een landschap meer diepte te geven. Hij was bijzonder bedreven in de ruimtelijke weergave met behulp van nuances in licht en donker. In deze studie gemaakt met bister, een soort bruine inkt op basis van roet, suggereert hij de verte van de huizen aan de rivier de Tiber onder meer door ze als het ware samen te laten smelten in een en dezelfde midden grijze toon, die de compositie aan de oever van de rivier links overheerst. De bomen rechts in de compositie ogen niet alleen dichterbij omdat ze groter zijn dan de huizen links, maar vooral ook omdat het licht-donker contrast, ook wel toonwaarden contrast genoemd, hier extremer is dan links aan de Tiber. Er is hier bovendien een groter verschil tussen de donkerste en de lichtste toon. Bekijk daarvoor het gebladerte. Bovendien wisselt het licht-donker contrast in dit deel van de compositie aanzienlijk sneller, dan in het gedeelte bij de rivier dat de verte weergeeft. Een bijzonder subtiele manier om diepte te suggereren. Zie van Lorrain tevens: Gezicht op de Tiber vanaf een heuvel bij Acqua Acetosa, van omstreeks 1640, dat behoort tot de collectie van het British Museum in Londen.