Innocentia (1889) - Franz von Stuck

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Franz von Stuck (1863-1928), Innocentia [in het Duits: Unschuld], 1889, olieverf op doek, 68 x 61 cm, privé verzameling, Parijs
Franz von Stuck (1863-1928), Innocentia [in het Duits: Unschuld], 1889, olieverf op doek, 68 x 61 cm, privé verzameling, Parijs
Kunstenaar Franz von Stuck
Land Duitsland
Stijl / Stroming / Periode symbolisme,
moderne kunst / 19e eeuw
Locatie / Museum privécollectie, Parijs

Net als zijn schilderij De paradijswachter maakte dit schilderij van Von Stuck indruk toen het voor het eerst tentoon werd gesteld. De personificatie van de onschuld (Innocentia) verbeelden was zeker niet ongewoon aan het eind van de negentiende eeuw. Bekijk in dit verband het schilderij De onschuld van de Franse academische kunstenaar Bouguereau, dat vier jaar later ontstond. Het was echter de wijze waarop Von Stuck de onschuld gestalte gaf, die tot het nodige rumoer leidde. Zo is het niet helemaal duidelijk of het hier om een jonge vrouw met kort haar gaat of om een jongeman, die de witte lelies, het symbool van de onschuld, in zijn handen houdt. De gangbare regel was om vrouwen in schilderijen met lang haar af te beelden. Ook de mysterieus half transparante kledij, die het bovenlijf bedekt viel in conservatieve schilderkringen niet in goede aarde, ook omdat het zich optisch niet duidelijk scheidde van de omgeving rondom de figuur. Kunstenaars, die echter naar vernieuwing streefden waren door dit gewaagde vormexperiment juist verrast en gecharmeerd. Vanuit academisch standpunt gezien was het feit dat de kleding met betrekking tot het lichtdonker min of meer overliep in zijn omgeving nogal problematisch. Het ontbreken van dit gewenste contrast in toonwaarde druiste in tegen de academieregels van die tijd, waarvan De onschuld van Bouguereau juist een fraai schoolvoorbeeld is.