Jong weesmeisje op het kerkhof (1824) - Eugène Delacroix
1500+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?
Art Salon volgen![Eugene Delacroix (1798-1863), Jong meisje op het kerkhof [Franse titel: 'Jeune orpheline au cimetière], 1824, olieverf op linnen, Museum het Louvre, Parijs](/uploads/illustraties-groot/81f32d69-daff-4002-891a-c2871bcc1458/3012248485/Eug%C3%A8ne-Delacroix-jong-weesmeisje-op-het-kerkhof-art-salon-holland.jpg)
Kunstenaar | Eugène Delacroix |
Land | Frankrijk |
Stijl / Stroming / Periode | romantiek / 19e eeuw |
Locatie / Museum | Louvre, Parijs |
Een belangrijk stijlkenmerk van de romantiek is uitdrukking geven aan het gevoel. Je kunt gevoelens meestal goed aflezen op de gezichten van personages in romantische schilderijen. Dit schilderij is daarvan een mooi voorbeeld. Het op deze wijze tonen van gevoel ging in tegen de opvattingen van de schilderkunst in die tijd. Binnen de schilderstijl van het neoclassicisme was het tonen van persoonlijke gevoelens juist min of meer ondenkbaar. Deze stijl was zeer gangbaar in Frankrijk toen Delacroix zijn emotioneel geladen portret van het weesmeisje schilderde. Zie als voorbeeld van de neoclassicistische stijl het portret van Madame Jacques-Louis Leblanc uit 1823, geschilderd door een zeer gerespecteerde tijdgenoot van Delacroix, Jean-Auguste Dominique Ingres (1780-1867). Dit bekende ongenaakbare damesportret, dat nauwelijks enige emotie van de geportretteerde verraad, hangt in het Metropolitan Museum of Art in New York.