Portret van Maerten Soolmans (1634) - Rembrandt

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Rembrandt (1606-1669), Portret van Maerten Soolmans, 1634, olieverf op doek, 207 x 132.5 cm, Rijksmuseum, Amsterdam / Louvre, Parijs
Rembrandt (1606-1669), Portret van Maerten Soolmans, 1634, olieverf op doek, 207 x 132.5 cm, Rijksmuseum, Amsterdam / Louvre, Parijs
Kunstenaar Rembrandt
Land Nederland
Stijl / Stroming / Periode Barok
Locatie / Museum Rijksmuseum, Amsterdam /
Louvre, Parijs

 

Het portret van Maerten Soolmans (1613-1641) is het pendant van [anders gezegd: 'hoort bij'] het portret van zijn vrouw Oopjen Coppit. Het stel trouwde in 1633. Maerten was toen 20 jaar oud en Oopje twee jaar ouder. De portretten nemen een unieke positie in binnen het oeuvre van Rembrandt. Het zijn de enige twee portretten waarin hij de geportretteerden levensgroot en staande heeft afgebeeld, dat wordt ook wel 'ten voeten uit' genoemd. Dat ze zo staan afgebeeld is echt heel bijzonder omdat deze manier van portretteren in Rembrandt zijn tijd normaal gesproken slechts was voorbehouden aan de hoogste personen onder de Europese adel. Soolmans betaalde Rembrandt voor de beide schilderijen samen 500 gulden, dat was niet onmogelijk want het echtpaar was niet onbemiddeld, onder meer door de familie van Oopjen, die een telg was uit een vermogend Amsterdams geslacht van regenten. Ze kregen samen drie kinderen.

De twee schilderijen zijn eigendom van het Rijksmuseum in Amsterdam en het Louvre in Parijs. Ze zullen in beide musea beurtelings te zien zijn.
 

Links: Portret van Maerten Soolmans, rechts: Portret van Oopjen Coppit. Beiden door Rembrandt geschilderd in 1634, beurtelings te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam en het Louvre in Parijs
Links: Portret van Maerten Soolmans, rechts: Portret van Oopjen Coppit. Beiden door Rembrandt geschilderd in 1634, beurtelings te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam en het Louvre in Parijs