Café de nuit, Arles (1888) - Paul Gauguin

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Paul Gauguin (1848-1903), Café de nuit, Arles, 1888, olieverf op jute, 73 x 92 cm, Poesjkinmuseum, Moskou
Paul Gauguin (1848-1903), Café de nuit, Arles, 1888, olieverf op jute, 73 x 92 cm, Poesjkinmuseum, Moskou
Kunstenaar Paul Gauguin
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode postimpressionisme /
moderne kunst
Locatie / Museum Poesjkinmuseum,
Moskou

Het is bekend dat Paul Gauguin op verzoek van Vincent van Gogh naar Arles afreisde in 1888 om bij hem te logeren en samen met hem te schilderen. Dat hebben ze korte tijd gedaan, maar dit samen zijn leidde tot ruzie en Gauguin vertrok tot groot verdriet van Van Gogh. Maar voordat het zover was maakte Gauguin een wereldberoemd portret van Van Gogh, terwijl die bezig is om zijn Zonnebloemen te schilderen. In elkaars bijzijn maakten ze onder meer enkele portretten van madame Ginoux, de uitbaatster van het café, waarbij Van Gogh zijn kamer huurde. Dit schilderij baseerde Gauguin op een houtskooltekening, dat hij maakte tijdens de portretsessie met Van Gogh van Marie Ginoux (geboren Marie Julien, 1848-1911). Op hetzelfde moment dat Gauguin tekende maakte Van Gogh een olieverfschets, die zich tegenwoordig bevindt in Musée d'Orsay in Parijs. Hij werkte deze olieverfschets uit in een beroemd schilderij, getiteld L'Arlesienne. Madame Joseph-Michel Ginoux, dat nu tot de collectie behoort van het Metropolitan Museum of Art in New York. Twee jaar later in het jaar van zijn dood zou van Gogh onder dezelfde titel nog vier keer een portret van Ginoux maken, maar dit keer gebaseerd op een voorstudie in houtskool van Paul Gauguin voor diens schilderij Café de nuit, Arles. Het werden geen exacte kopieën, maar Van Gogh nam wel de lichaamshouding van Ginoux en andere vormkenmerken van Gauguin over. Het leverde vier vergelijkbare portretten op. Zie de versie van L'Arlésienne, dat in Rome hangt in de Galleria Nazionale d'Arte Moderna. Dat hij Gauguin zo navolgde toont waarschijnlijk hoezeer hij nog altijd tegen Gauguin opkeek en ook dat hij waarschijnlijk nog altijd leed onder het destijds zo plotselinge vertrek van Gauguin.