Staatliche Kunsthalle Karlsruhe

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Na een bouwperiode van negen jaar werd de Staatliche Kunsthalle Karlsruhe in 1846 in gebruik genomen als kunstmuseum van het Groothertogdom Baden. Het museum is ontworpen door de Duitse architect Heinrich Hübsch (1795-1863) in een stijl, die wordt aangeduid als 'Rundbogenstil.' Deze negentiende-eeuwse historiserende bouwstijl is een variant op de neoclassicistische stijl. Het is vooral toegepast in Duitsland en omliggende Duitstalige landen, met Hübsch als voorman. De stijl ademt de kalme eenvoud en grandeur van het neoclassicisme in combinatie met elementen uit de Byzantijnse, Romaanse bouwstijlen en de bogenarchitectuur van de Italiaanse hoogrenaissance. Het museum is in de periode van haar bestaan meerdere malen uitgebreid en bestaat thans uit drie gebouwen aan de Hans-Thoma-Straße, direct gelegen naast de botanische tuin van Karlsruhe en het bezienswaardige Karlsruher Schloss uit 1715. In dit kasteel is het Badische Landesmuseum gevestigd, een museum dat de rijke cultuurgeschiedenis van Baden-Württemberg belicht.

Voorgevel van de Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, in de typerende 'Rundbogenstil' van architect Hübsch
Voorgevel van de Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, in de typerende 'Rundbogenstil' van architect Hübsch

Zeven eeuwen kunstgeschiedenis

In het hoofdgebouw en de Orangerie van de Staatliche Kunsthalle Karlsruhe zijn 800 kunstwerken te zien, uit een periode die zeven eeuwen beslaat, startend in de late middeleeuwen. Het zwaartepunt ligt op schilderkunst. Uit de periode van de gotiek behoren de zes schilderijen van de Meister der Karlsruher Passion tot de topstukken van het museum. Zie daarvoor De Ontkleding van Christus van omstreeks 1450. Uit de periode van de Duitse renaissance bezit het museum meerdere meesterwerken van Lucas Cranach de Oude, zoals het portret Frederik de Wijze in aanbidding dat dateert van omstreeks 1515. Aangevuld met werken van Hans Burgkmair, Mattias Gerung, Hans Baldung Grien, Georg Pencz, Martin Schnaggner en Bernhard Strigel laat het museum overtuigend zien hoe veelzijdig de Duitse schilderkunst was ten tijde van de Noordelijke renaissance. Absolute hoogtepunten uit de collectie zijn Ecce Homo van Albrecht Dürer van omstreeks 1493 en een versie van de Kruisiging van de hand van Matthias Grünewald uit 1523-24. Vlaamse en Nederlandse schilderkunst uit de zestiende en zeventiende eeuw maakt ook serieus onderdeel uit van de kunstverzameling van het museum. Er zijn genrestukken, historiestukken, landschappen en stillevens te zien van de Vlamingen Pieter Coecke van Aelst, Frans Francken, Jacob Jordaens, Clara Peeters, Peter Paul Rubens, Frans Snyders en David Teniers de Jonge. Topstukken zijn onder meer het monumentale Stilleven met groenten van Snyders, geschilderd omstreeks 1600, Stilleven met bloemen en gouden bokalen van Peeters van omstreeks 1612 en Mozes slaat water uit de rots van Jordaens van omstreeks 1618. Wat Nederlanders betreft, moet worden gewezen op de schilderijen van Willem van Aelst, Abraham Bloemaert, Gerard Dou, Jan Davidsz de Heem, Pieter de Hooch, Samuel van Hoogstraten, Jan van Huysum, Rembrandt, Rachel Ruysch en Jan Weenix worden vermeld, met als pronkstuk een Zelfportret van Rembrandt, dat dateert van omstreeks 1645. Het museum toont voorts meesterwerken van Franse kunstenaars uit de zeventiende en achttiende eeuw, van François Boucher, Jean Siméon Chardin, Henri-Horace Roland Delaporte, François Desports, Nicolas de Largillierre, Jean Pillement, Pierre Paul Prud’hon, Hyacinthe Rigaud, Hubert Robert en Claude Joseph Vernet.
 

Kunst van na 1800

De Duitse en Europese schilderkunst van negentiende-eeuwse stromingen als de romantiek, het realisme, symbolisme en impressionisme worden rijkelijk vertegenwoordigd door werken van Arnold Böcklin, Cézanne, Lovis Corinth, Camille Corot, Honoré Daumier, Degas, Eugène Delacroix, Anselm Feuerbach, Gauguin, Georg Friedrich Kersting, Josef Anton Koch, Wilhelm Leibl, Édouard Manet, Hans von Marées, Adolph Menzel, Monet, Friedrich Overbeck, Camille Pissarro en Rodin. Een hoogtepunt uit dit deel van de collectie is onder meer het schilderij Rots klippen aan de kust van de voorman van de Duitse romantiek Caspar David Friedrich, dat hij omstreeks 1824 schilderde. De Staatliche Kunsthalle Karlsruhe bezit ook topstukken uit de twintigste eeuw. Zo is er Drie paarden bij een drinkplaats van de Duitse voorman van de kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter Franz Marc, een zeer vroege versie van de De Eiffeltoren van Robert Delaunay, daterend van 1909-1911 en het Zelfportret voor een reclamezuil van Georg Scholz uit 1926, een prachtig voorbeeld van de Duitse nieuwe zakelijkheid. Deze drie werken vormen slechts een willekeurig tipje van de sluier van de kunstschatten uit de periode van de moderne kunst. Het museum toont namelijk tevens werken van vooraanstaande kunstenaars van het constructivisme, Duitse expressionisme, kubisme en surrealisme als Lyonel Feininger, Naum Gabo, Juan Gris, Fernand Léger, Laszlo Moholy-Nagy, Erich Heckel, Alexej von Jawlensky, Wassily Kandinsky, Ernst Ludwig Kirchner, Jacques Lipchitz, August Macke, Joan Miró, Amedeo Modigliani, Laszlo Moholy-Nagy en Yves Tanguy. Het werk van de genoemde moderne kunstenaars is ondergebracht in de Orangerie, waar tevens werken van hedendaagse kunstenaars te bewonderen zijn.

BEZOEKERSINFORMATIE


ADRES
Hans-Thoma-Straße 2,
76133 Karlsruhe, Duitsland
Telefoon: +49 721 9262696

OPENINGSTIJDEN
- Dinsdag tot en met zondag van 10 tot 18 uur. Maandags gesloten.
- Feestdagen: details onbekend.
 
WEBSITE

Bezoek de website van de Staatliche Kunsthalle Karlsruhe