Antropometrieën van de blauwe periode (1960) - Yves Klein

1200+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Judo, blauwe verf en naakte dames

Van onze redactie

Kunstenaar Yves Klein is gefascineerd door afdrukken van het menselijk lichaam. Om precies te zijn van de romp en een gedeelte van de dijen. Zijn fascinatie voor de afdruk van het lichaam voert terug naar de tijd, dat hij judoleraar was. Het beroep, waarmee hij tot 1959 in zijn levensonderhoud voorzag. Bij het leren valbreken laat het lichaam een duidelijke afdruk in de judomat achter.

Yves Klein, Antropometrieën van de blauwe periode, performance 9 maart 1960, Galerie Internationale d’Art Contemporain, Parijs
Yves Klein, Antropometrieën van de blauwe periode, performance 9 maart 1960, Galerie Internationale d’Art Contemporain, Parijs

In de zomer van 1958 probeert hij voor het eerst een opmerkelijke druktechniek uit. Hij rolt een naaktmodel ingesmeerd met blauwe verf over een vel papier, met de bedoeling om zo een blauwe afdruk achter te laten. Het experiment vormde de eerste aanzet tot de Antropometrieën van de blauwe periode. Op 9 maart 1960 vindt de eerste presentatie van het werk plaats in de galerie van de graaf van Arquian, Galerie Internationale d’Art Contemporain in Parijs. De voorkant van de lichamen van een drietal naakte vrouwelijke modellen wordt met blauwe verf ingesmeerd. Op instructies van de kunstenaar drukken zij hun lichaam tegen een doek. Dit alles gebeurt onder begeleiding van een klein orkest, dat de Symphonie Monotone ten gehore brengt. Dit muziekstuk is door Klein eerder in 1949 gecomponeerd. Het bestaat uit het aanhouden van slechts een muzieknoot.
De opmerkelijke titel van de performance is afkomstig van de Franse auteur en kunstcriticus Pierre Restany. Hij was aanwezig bij de voorpremière en zou in zijn enthousiasme hebben uitgeroepen dat het antropometrieën van de blauwe periode waren. De uitdrukking antropometrie verwijst naar de antropologie, dat zich onder andere bezighoudt met de afmetingen en verhoudingen van het menselijk lichaam. Klein zelf, zag in de gemaakte afdrukken een geconcentreerde vorm van levensenergie. De ´blauwe periode´ in de titel sluit aan bij een periode in het oeuvre van Klein. In die periode werkt hij uitsluitend met een typische diepblauwe kleur, waarmee hij als kunstenaar bekendheid krijgt.
Het werk Antropometrieën van de blauwe periode wordt kunsthistorisch gezien beschouwd als een voorloper van body art. Het kan ook worden gezien als een vroege vorm van conceptuele kunst.