Schilderij (1946) – Francis Bacon

1000+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Met betrekking tot dit schilderij wordt gezegd dat Bacon onaangenaam verrast was, toen hij het na jaren terug zag in het Museum of Modern Art in New York. De kleur op de achtergrond zou door de jaren heen tot een bepaalde roze tint zijn verkleurd, welke de kunstenaar helemaal niet aanstond. Hij stond er op dat hij het over zou schilderen, maar de conservatoren lieten dit niet toe.

Francis Bacon, Schilderij, 1946, olieverf op doek, 198 x 132 cm, Museum of Modern Art New York
Francis Bacon, Schilderij, 1946, olieverf op doek, 198 x 132 cm, Museum of Modern Art New York

De Britse kunstenaar Francis Bacon (1909 – 1992) schilderde op expressionistische wijze. Hij koos voor het schilderen in een periode, dat het traditionele schilderen met olieverf op doek minder populair aan het worden was. De personages in zijn werk ogen verwrongen, het zijn beschadigde figuren. Met dergelijke gewelde mensfiguren weet hij bij de beschouwer zowel afschuw als fascinatie op te roepen. De half verscholen, onherkenbare figuur op het schilderij draagt een net pak, zoals de Britse politici toentertijd droegen, met een fel gele bloem in zijn knoopsgat. Hij wordt omringd door een decor van karkassen. Het zombieachtige gezicht verraadt een onheilspellende duistere zijde van deze verder keurig geklede man.
De elementen, welke de compositie van dit schilderij bepalen, komen veelvuldig terug in het oeuvre van Bacon. De lichaamsfragmenten, die met hun vleesachtige uiterlijk associaties oproepen met een slachthuis, de openstaande mond, de paraplu, de hangende koordjes en het traliewerk dat doet denken aan een kooiconstructie. De koeienkarkassen op de achtergrond lijken te refereren aan een kruisiging, een beeldmotief dat Bacon vaker hanteerde, haast te vergelijken met de frequentie waarmee de oude meesters de kruisiging van Christus verbeelden. Als kind had Bacon al een opmerkelijke fascinatie met slagerijen. Tot slot is ook de pastelkleurige achtergrond typerend voor de schilderijen van Bacon. 
Dit Schilderij, dat de kunstenaar vlak na de Tweede Wereldoorlog voltooide, werd aangekocht door de toenmalige bijzonder invloedrijke directeur van het MoMA, Alfred Barr, die vanwege zijn visie op de geschiedenis van de moderne kunst nog altijd een hoge reputatie geniet.