Werk op het land in Nièvre (1849) - Rosa Bonheur

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
     

Dit schilderij, getiteld Werk op het land in Nièvre (oorspronkelijke Franse titel Labourage nivernais) maakte kunstenares Rosa Bonheur in opdracht van de Franse staat. Ze kreeg de opdracht in 1848 en het schilderij was bedoeld voor het museum van Lyon. Er wordt gezegd dat Bonheur geïnspireerd was bij het maken van het schilderij door de roman La mare au diable uit 1846 van George Sand, een tijdgenote, die succesvol carrière maakte in de Franse literaire wereld. In 1849 werd het doek getoond op de Salon te Parijs en Bonheur was in een keer bekend in de Franse kunstwereld.

Rosa Bonheur, Werk op het land in Nièvre, 1849, olieverf op doek, 133 x 260 cm, Musée d'Orsay, Parijs
Rosa Bonheur, Werk op het land in Nièvre, 1849, olieverf op doek, 133 x 260 cm, Musée d'Orsay, Parijs

Na de Franse revolutie van 1848, was er behoefte aan taferelen, zoals deze. De harmonie van de mens met de natuur en tegelijkertijd een lofzang aan de landbouw van de provinciale regio de Nivernais, welke een lange landbouwtraditie kent, stond in positief contrast met de corruptie en ellende van het stadsleven, welke door de revolutie was aangericht. De wijze waarop Bonheur de krachtige ploegende ossen in het middelpunt van de voorstelling had geplaatst, met de mens slechts in een bijrol viel bij iedereen, critici, publiek en overheid in goede aarde. Het schilderij kwam daarom niet terecht in het museum van Lyon, maar werd direct aangekocht voor het Museum du Luxembourg, het museum in Parijs waar de Franse overheid destijds de belangrijkste hedendaagse kunst tentoonstelde. Daar bleef het tot 1920. Vervolgens hing het kort in het Louvre, tot 1923. Het schilderij verhuisde vervolgens naar het Musée National du Château De Fontainebleau, vlakbij de plek waar kunstenares Bonheur een groot deel van haar carrìere gewoond en gewerkt heeft. In 1986 kwam het weer terug in Parijs, het werd opgenomen in de collectie van Musée d'Orsay, het museum dat haar focus gericht heeft op de kunst van de negentiende eeuw.
Het werk van Bonheur sluit aan bij de stroming van het realisme en de school van Barbizon, welke omstreeks 1848 met kunstenaars als Courbet, Millet en Rousseau als voormannen de avant-garde vormde van de schilderkunst. Maar het werk van Bonheur heeft een meer idyllisch karakter. Terwijl Courbet en Millet zich richtten op het harde boerenleven voor de landarbeiders, schilderde Bonheur een tijdloos beeld van het plattelandsleven, waarin de schoonheid van het landschap, de rust en een gemoedelijkheid lijkt te overheersen.