Hercules en Omphale (ca. 1730) – François Boucher

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Zinnelijke rococokunst

Van onze redactie
 
De afbeelding van het in elkaar verstrengelde paar op het schilderij Hercules en Omphale is uitzonderlijk expliciet, vergeleken met de meer speelse en subtiele manier, waarop François Boucher en andere kunstschilders van het rococo normaliter erotisch getinte taferelen weergeven. Het sensuele en het voluptueuze is kenmerkend voor al zijn doeken, zelfs bij werken met een religieus thema.

François Boucher, Hercules en Omphale, ca. 1730, olieverf op doek, 90 x 74 cm, Poesjkinmuseum, Moskou, Rusland
François Boucher, Hercules en Omphale, ca. 1730, olieverf op doek, 90 x 74 cm, Poesjkinmuseum, Moskou, Rusland

De Franse kunstenaar Boucher was erg veelzijdig. Hij vervaardigde schilderijen en decoratieve schilderingen in huizen in Parijs en omstreken, hij maakte tekeningen en illustraties, en hij beschilderde porselein. Vaak schilderde hij herdersscènes in een gracieuze, sensuele stijl.
Op dit schilderij is een mythologisch verhaal het onderwerp. De afgebeelde scène speelt zich af in het verhaal, waarin de Griekse held Hercules als slaaf werd verkocht aan Omphale, de koningin van Lydia. Hercules moest als boetedoening drie jaar voor haar als slaaf werken, om in het reine te komen met de moord die hij had gepleegd op zijn vriend Iphitus. De eerder zo heldhaftige Hercules moest vernederende taken uitvoeren. Zo moest hij zich kleden in jurken en typische vrouwelijke taken verrichten, zoals het spinnen van garen. Maar hij lijdt geenszins gezichtsverlies, want ook als slaaf verricht hij heldendaden. Zo hij neemt de stad Itones in, vermoordt zijn tegenstander Syleos en begraaft het lichaam van Icarus. Bovendien worden Hercules en Omphale elkaars geliefden, zoals dit schilderij van Boucher laat zien, dat behoort tot de topstukken van het Poesjkinmuseum in Moskou.