Adele Bloch Bauer I (1907) - Gustav Klimt

1100+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Het schilderij Adele Bloch Bauer I van de Oostenrijkse kunstschilder en graficus Gustav Klimt (1862-1918) behoort tot de hoogtepunten van de Jugendstil. Het demonstreert Klimt zijn voorkeur voor het gebruik van decoratieve motieven. Deze stilistische innovatie was van beslissende invloed op de Weense Jugendstil van zijn tijdgenoten.

Gustave Klimt (1862-1918), Adele Bloch Bauer I, 1907. Olieverf, zilver en goud op doek, 138 x 138 cm. Neue Galerie, New York
Gustave Klimt (1862-1918), Adele Bloch Bauer I, 1907. Olieverf, zilver en goud op doek, 138 x 138 cm. Neue Galerie, New York

Klimt maakt realistische portretten van rijke dames, althans we zien hun gezicht, een deel van hun armen en handen en een suggestieve aanduiding van hun figuur. Hij laat het portret tevoorschijn komen uit een esthetisch mozaïek van geordende decoratieve ornamenten. Vlakken en geometrische patronen nemen vrijwel het hele beeldvlak van deze portretten in beslag. In veel van zijn schilderijen domineert de voor Jugendstil typerende golvende lijn de compositie. Het kan bijvoorbeeld gaan om een sierlijke omtreklijn, die de afgebeelde figuur omsluit.

Het gestileerde bleke portret van Adele Bloch Bauer vormt een groot contrast met de warme kleur van de rijkelijk toegepaste goudnuances. Ook Bauer is omsloten door platte abstracte vormen en decoratieve ornamentiek. Dit is kenmerkend voor de persoonlijke stijl van Klimt in de periode tussen 1905-1913. Een nog beroemder voorbeeld van deze stijl is Klimts schilderij De Kus uit 1907-08.