De gift / Het kado (1921) – Man Ray

1100+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Een voorbeeld van de zwarte humor van de Amerikaanse kunstenaar Man Ray is het werk The Gift uit 1921. Het is een strijkbout, voorzien van een rij spijkers met de punt naar beneden gericht, die bevestigd zijn aan het horizontale strijkgedeelte.

Man Ray, The Gift, 1921, sculptuur, readymade, Museum of Modern Art, New York
Man Ray, The Gift, 1921, sculptuur, readymade, Museum of Modern Art, New York

De dertien spijkers transformeren het overbekende huishoudelijk apparaat en een vreemd agressief voorwerp. Het verliest zodoende zijn oorspronkelijke functie.

In de periode dat Man Ray het werk maakte, beleefde hij in zijn carrière een overgang van het dadaïsme van New York naar het surrealisme van Parijs. The Gift zou tot beide kunststromingen kunnen behoren. Het is een samensmelting van objecten die afkomstig zijn uit totaal verschillende werelden, die van origine niets met elkaar te maken hebben. Samengevoegd vormen ze een vervreemdend, surrealistisch geheel. Tegelijkertijd is het frappante van dit voorwerp, dat de gebruikte objecten, een strijkbout en spijkers, van zichzelf uiterst praktische functies hebben. Gecombineerd zijn ze echter het onpraktische in het kwadraat. Deze ironische eigenschap ligt weer dichter bij het wezen van dada te komen.

Het werk, dat in het bezit is van het Museum of Modern Art in New York is, is een replica van het origineel. Samen met The Enigma of Isidore Ducasse (in het Nederlands: Het raadsel van Isidore Ducasse), een werk van Man Ray uit 1920 was het verloren gegaan. Er waren alleen foto’s van overgebleven. Later maakte de kunstenaar zelf weer een aantal replica’s, die zich tegenwoordig bevinden in enkele toonaangevende musea. De kunstenaar maakte The Gift oorspronkelijk als cadeau voor de avant-garde componist Erik Satie.