De gift / Het kado (1921) – Man Ray

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Een voorbeeld van de zwarte humor van de Amerikaanse kunstenaar Man Ray is het werk The Gift uit 1921. Het is een strijkbout, voorzien van een rij spijkers met de punt naar beneden gericht, die bevestigd zijn aan het horizontale strijkgedeelte.

Man Ray, The Gift, 1921, sculptuur, readymade, Museum of Modern Art, New York
Man Ray, The Gift, 1921, sculptuur, readymade, Museum of Modern Art, New York

De dertien spijkers transformeren het overbekende huishoudelijk apparaat in een vreemd agressief voorwerp. Het heeft door de aanpassingen de oorspronkelijke vertrouwde functie verloren.

In de periode dat Man Ray het werk maakte, onderging hij in zijn carrière een overgang van het dadaïsme van New York naar het surrealisme van Parijs. The Gift past in beide kunststromingen. Het is een samensmelting van objecten die afkomstig zijn uit totaal verschillende werelden, die van origine niets met elkaar te maken hebben. Samengevoegd vormen ze een vervreemdend, surrealistisch geheel. Tegelijkertijd is het frappante van dit voorwerp, dat de gebruikte objecten, een strijkbout en spijkers, van zichzelf uiterst praktische functies hebben. Gecombineerd transformeren ze echter tot het onpraktische in het kwadraat. Deze ironische eigenschap van het samengestelde object ligt weer dichter bij het wezen van dada.

Het werk, dat in het bezit is van het Museum of Modern Art in New York is, is een replica van het origineel. Samen met The Enigma of Isidore Ducasse (in het Nederlands: Het raadsel van Isidore Ducasse), een werk van Man Ray uit 1920 was het verloren gegaan. Er waren alleen foto’s van de originele kunstwerken overgebleven. Later maakte de kunstenaar zelf weer een aantal replica’s, die zich tegenwoordig bevinden in toonaangevende musea. De kunstenaar maakte The Gift oorspronkelijk als cadeau voor de avant-garde componist Erik Satie.