Tuxedo Park Junction (1960) – Frank Stella

1100+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

“Je ziet wat je ziet”, zo luidt een uitspraak van de Amerikaanse schilder Frank Stella. Zijn streven was vooral “dat je zonder verwarring het hele idee kunt zien”, wanneer je naar zijn schilderijen kijkt.

Frank Stella, Tuxedo Park Junction, 1960, Emailleverf op doek, 31 x 187 cm., Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven.
Frank Stella, Tuxedo Park Junction, 1960, Emailleverf op doek, 31 x 187 cm., Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven.

Stella’s serie ‘Zwarte Schilderijen’, waar Tuxedo Park Junction uit 1960 één van is, kan beschouwd worden als een voorloper in de ontstaansgeschiedenis van minimal art. Deze kunstenaarsbeweging, welke enkele jaren later opkwam, toen kunstenaars als Carl Andre, Dan Flavin, Donald Judd en Robert Morris de aandacht opeisten van de kunstwereld met solotentoonstellingen in New York.
Stella maakte zijn befaamde serie zwarte schilderijen in de periode 1959-60. Op grote ongeprepareerde doeken bracht hij symmetrische patronen aan in zwarte banen van 6,4 centimeter breed. Kenmerkend voor deze schilderijen is dat de kunstenaar de regels van de symmetrie volgde. Persoonlijke inbreng wilde hij vermijden. Het gevoel en de expressie van de kunstenaar doen hier niet ter zake. Dit is nadrukkelijk in tegenstelling tot het werk van de abstract expressionisten, welke in die jaren domineerden in de kunstwereld. Kunstenaars van het abstract expressionisme, zoals Pollock, concentreerden zich juist op het persoonlijke schildergebaar. De onpersoonlijke indruk die het werk van Stella echter maakt, is typerend voor het werk van de kunstenaars, die behoorden tot de beweging van de minimal art.