Five Feet of Colorful Tools (1962) - Jim Dine

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Liefde voor gereedschappen en instrumenten

Van onze redactie
 

De Amerikaanse kunstenaar Jim Dine (1935) is opgevoed door zijn opa. Hij herinnert zich hem als een man, die 'dacht dat hij een timmerman was'. Zijn opa was echter niet de allerbeste vakman.

Jim Dine, Five Feet of Colorful Tools, 1962, olieverf op doek met objecten; hout, gereedschap en haken, 141 x 152 x 12 cm, Museum of Modern Art, New York, Collectie Sidney and Harriet Janis
Jim Dine, Five Feet of Colorful Tools, 1962, olieverf op doek met objecten; hout, gereedschap en haken, 141 x 152 x 12 cm, Museum of Modern Art, New York, Collectie Sidney and Harriet Janis

Desondanks wist zijn opa zijn vakmanschap met bravoure overtuigend en geloofwaardig te brengen. Als kind speelde Dine met het gereedschap van zijn opa. Toch denkt de kunstenaar niet dat zijn fascinatie met gereedschappen en instrumenten daaruit is ontstaan, zoals zichtbaar is in dit kunstwerk Five Feet of Colorful Tools uit 1962, dat behoort tot de collectie van het Museum of Modern Art in New York. Dine is in de eerste plaats geboeid door de overeenkomst tussen de motoriek van de mens en de geschiedenis en ontwikkeling van gereedschappen en instrumenten.
Net als de Britse kunstenaar David Hockney wordt Jim Dine tegen wil en dank ‘pop art kunstenaar’ genoemd. Het geproduceerde object, dat hij al vroeg in de jaren zestig in zijn kunstwerken verwerkt, is een belangrijk kenmerk van pop art geworden. De werkwijze van de kunstenaar is echter sterk beïnvloed door de spontane manier van schilderen van het abstract expressionisme. In het toevoegen van gebruiksvoorwerpen aan zijn kunstwerken, zoals het gereedschap in Five Feet of Colorful Tools (1962), zien we ook de invloed terug van de assemblages van Neo-Dada, dus van Amerikaanse kunstenaars als Robert Rauschenberg en Jasper Johns.