Het bloedbad van Chios (1824) - Eugène Delacroix

1200+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie

Het schilderij Het Bloedbad van Chios, geschilderd door Eugène Delacroix, schokt de Franse kunstwereld omstreeks 1824 wanneer het op de officiële Salon van Parijs wordt tentoongesteld. Het verbeeldt een destijds recent gebeurde slachtpartij, door de Turken in 1822 aangericht op het eiland Chios ten tijde van de Griekse Onafhankelijkheidsoorlog (1821-1832).

Eugène Delacroix (1798-1863), Het bloedbad van Chios, 1824, olieverf op doek, 419 x 354 cm, Louvre, Parijs
Eugène Delacroix (1798-1863), Het bloedbad van Chios, 1824, olieverf op doek, 419 x 354 cm, Louvre, Parijs

De hoofdstad van het eiland en veertig dorpen werden door de Turken verwoest en geplunderd. Ongeveer 20.000 Grieken werden op brute wijze afgeslacht en nog eens 70.000 werden gevangengenomen of tot slaaf gemaakt. Voor veel bezoekers van de Salon was de monumentale interpretatie van Delacroix van deze recente historische gebeurtenis te afschrikwekkend en te confronterend. Er was niets nobels te zien. Ook was er geen fraai verpakte moralistische boodschap in te ontwaren, zoals het tentoonstellingspubliek gewend was in die tijd door de schilderkunst van het neoclassicisme. Delacroix toonde slechts verwoesting, wreedheid en wanhoop.
De kunstenaar was geïnspireerd geraakt om een eigentijdse gebeurtenis te schilderen, in plaats van de gebruikelijke historische of mythologische, door Het vlot van de Medusa. Dat schilderij was door zijn kunstenaarsvriend Théodore Géricault geschilderd omstreeks 1818. Géricault was net als hij een belangrijk vertegenwoordiger van de op dat moment opkomende vernieuwende stijl van de romantiek, een stijl die door het schilderen van eigentijdse gebeurtenissen de journalistieke mogelijkheid van schilderkunst introduceerde. Zowel Het vlot van de Medusa als Het bloedbad van Chios worden intussen in de kunstgeschiedenis gerekend tot de iconische meesterwerken van de stijlperiode van de romantiek. Ze behoren beiden bovendien tot de absolute meesterwerken van museum het Louvre in Parijs. [SK]