David (1501-1503) - Michelangelo

1100+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

De geest, die opgesloten zit in de materie

Van onze redactie
  

Op 16 augustus 1501 ontvangt Michelangelo, de gevierde beeldhouwer en kunstschilder uit de renaissance, de opdracht om een figuur in marmer uit te werken. Een andere beeldhouwer was al schetsmatig aan het werk begonnen, maar had het niet afgemaakt. De opdracht kwam van de raad van directeuren van de Opera del Duomo in Florence. De David van Michelangelo wordt intussen beschouwt als een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van de beeldhouwkunst. 

Michelangelo, David, 1501-03. Marmer, hoogte ca. 550 cm. Galleria dell’Accedemia, Florence
Michelangelo, David, 1501-03. Marmer, hoogte ca. 550 cm. Galleria dell’Accedemia, Florence

David verbeeldt de Bijbelse figuur David, die de reus Goliath onverschrokken tegemoet treedt. Oorspronkelijk was het standbeeld bestemd voor de buitengevel van de kathedraal, maar na uitvoerig beraad werd het beeld geplaatst bij de hoofdingang van het Pallazzo Vecchio op het Piazza della Signoria in Florence. De laatste honderdvijftig jaar bevindt het zich echter in het museum Galleria dell'Accademia di Firenze.

In het imposante beeldhouwwerk, van meer dan vijf meter meter hoog, is de unieke visie van de kunstenaar op de geest en de materie terug te zien. De menselijke ziel zit volgens Michelangelo gevangen in het lichaam. Op een vergelijkbare manier benadert de kunstenaar een marmeren blok, waaruit een beeld wordt gehakt. Hij beschouwt deze materie alsof daarbinnen een gevecht plaatsvindt tussen het steen en de figuur die er volgens de beeldhouwer in besloten ligt. Het is volgens Michelangelo de taak van een kunstenaar om de uiteindelijke vorm te bevrijden uit het marmer. Ondanks de uiterlijk beheerste uitdrukking van de gestalte, is een zekere spanning in de spieren en ledematen waar te nemen, wat het beeld een buitengewoon realistische uitstraling geeft.