Portret van Achille Emperaire (ca. 1868) - Paul Cézanne

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Paul Cézanne (1839-1906), Portret van Achille  Emperaire, ca. 1868, olieverf op doek, 197 x 120 cm, Musée d'Orsay, Parijs
Paul Cézanne (1839-1906), Portret van Achille Emperaire, ca. 1868, olieverf op doek, 197 x 120 cm, Musée d'Orsay, Parijs
Kunstenaar Paul Cézanne
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode realisme
moderne kunst /
19e eeuw
Locatie / Museum Musée d'Orsay, Parijs

Stilistisch gezien experimenteel portret, geschilderd door een nog jonge ambitieuze Cézanne. Het is het portret van een Franse collega kunstenaar, Achille Emperaire (1829-1898), geboren als dwerg met een bochel. Al direct in de beginperiode van zijn carrière bedacht Cézanne dat hij een vernieuwer wilde zijn in de kunst, daartoe geïnspireerd door de vormexperimenten van grote Franse realisten als Courbet, Daumier en Manet. Ook de vernieuwende ideeën van zijn generatiegenoten, de eerste impressionisten zoals Monet, werkten inspirerend. Cézanne experimenteerde zelf ook met de manier van schilderen en vooral met vorm. Om zijn aspiraties als vernieuwer kenbaar te maken, schilderde hij in 1873 Een moderne Olympia, bedoelt als een meer eigentijdse versie van het brutale schilderij Olympia van Manet, dat de kunstwereld tien jaar eerder had geschokt. Tegen het einde van de negentiende eeuw had Cézanne een duidelijke eigen stijl ontwikkeld, waarmee hij zelf weer het grote voorbeeld werd voor kunstenaars als Braque en Picasso.

Hoe vernieuwend en modern dit portret van Cézanne is voor zijn tijd, wordt direct duidelijk wanneer je het vergelijkt met het Portret van barones Nathaniel de Rothschild, dat in overeenstemming met de destijds geldende academische traditie twee jaar eerder was afgeleverd door de Franse kunstschilder Jean-Léon Gérôme. Grappig genoeg behoort ook het meesterlijke portret van Gérôme tot de topstukken van Musée d'Orsay, dat zich richt op alle kunst van de negentiende eeuw, zowel conservatief academische kunst als vooruitstrevende avant-garde kunst.