Vier begrensde vierkanten in vierkant (1973) - Ad Dekkers

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Ad Dekkers (1938-1974), Vier begrensde vierkanten in vierkant, 1973, acrylverf op hout, 120 x 120 cm, Groninger Museum (Deze afbeelding is ter beschikking gesteld door het Groninger Museum)
Ad Dekkers (1938-1974), Vier begrensde vierkanten in vierkant, 1973, acrylverf op hout, 120 x 120 cm, Groninger Museum (Deze afbeelding is ter beschikking gesteld door het Groninger Museum)
Kunstenaar Ad Dekkers
Land Nederland
Stijl / Stroming / Periode moderne kunst,
hedendaagse kunst
abstracte schilderkunst /
20e eeuw
Locatie / Museum Groninger Museum


Volgens Ruud Schenk, conservator moderne kunst van het Groninger Museum, werd het werk van Peter Struycken en Ad Dekkers in de jaren zestig aangeduid met de term 'systematische abstractie’. Kunst was voor hen geen persoonlijke expressie. Zij wilden zoveel mogelijk vanuit objectieve, controleerbare regels kunst maken. Ze hanteerden daarbij heldere kleuren en elementaire geometrische vormen.
De meeste reliëfs die Ad Dekkers maakte zijn wit, maar ondanks de strenge uitgangspunten die hij hanteerde, was dit voor hem geen dogma. Sommige reliëfs waren ook in een andere kleur gespoten. Het belangrijkste was dat zo min mogelijk mocht afleiden van het subtiele spel van het licht. En subtiel is de ingreep die Dekkers hier gedaan heeft zeker: niet meer dan enkele smalle, met een freesmachine gemaakte zaagsneden, die geleidelijk in diepte verlopen. Hij had een voorkeur voor ‘zuivere’ geometrische vormen als het vierkant, de cirkel en de driehoek. Behalve hun heldere beeldende kracht hadden ze voor Dekkers, die vrijmetselaar was, ook een spirituele waarde.