Nocturne in zwart en goud - De dalende vuurpijl (1875) - James Abbott McNeill Whistler

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

James Abbott MCNeill Whistler, Nocturne in zwart en goud - De dalende vuurpijl (Engels titel: 'Nocturne in Black and Gold, the Falling Rocket'), ca. 1875, olieverf op doek, 60.2 x 46.6 cm, Detroit Institute of Arts
James Abbott MCNeill Whistler, Nocturne in zwart en goud - De dalende vuurpijl (Engels titel: 'Nocturne in Black and Gold, the Falling Rocket'), ca. 1875, olieverf op doek, 60.2 x 46.6 cm, Detroit Institute of Arts
Kunstenaar James Abbott McNeill Whistler
Land USA
Stijl / Stroming / Periode impressionisme, tonalisme /
moderne kunst /
19e eeuw
Locatie / Museum Detroit Institute of Arts,
Detroit, Michigan, USA


Toen dit landschap in 1877 werd geëxposeerd, volgde felle kritiek van kunstcriticus John Ruskin, die vooral verbolgen was over het feit dat er een hoge prijs voor werd gevraagd “for flinging a pot of paint in the public’s face”. Whistler liet het niet bij deze belediging zitten en klaagde Ruskin aan voor smaad. Het kwam tot een rechtszaak, die uiteindelijk door de kunstenaar gewonnen werd. Het belangrijke inzicht, dat tegenwoordig al veel meer aanvaard is dan in die tijd, was dat een kunstenaar niet tijdenlang aan een kunstwerk hoefde te werken, om het te kunnen beschouwen als een kostbaar werk. De prijs van een kunstwerk zat hem volgens Whistler niet alleen in het aantal uren dat de kunstenaar in het doek stak, maar ook in de kennis en ervaring die hij gedurende zijn leven had vergaard, welke benodigd was om het te kunnen schilderen. Een dergelijke benadering is ten tijde van het modernisme steeds meer geaccepteerd.