Ongelovige Thomas (ca. 1656-60) - Mattia Preti

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Preti, Mattia (1613-1699),  Ongelovige Tomas, ca. 1656-60, olieverf op doek, 187 x 145.5 cm, Kunsthistorisches Museum, Wenen
Preti, Mattia (1613-1699), Ongelovige Tomas, ca. 1656-60, olieverf op doek, 187 x 145.5 cm, Kunsthistorisches Museum, Wenen
Kunstenaar Mattia Preti
Land Italië
Stijl / Stroming / Periode barok /
17e eeuw
Locatie / Museum Kunsthistorisches Museum,
Wenen

Volgens het Nieuwe Testament uit de Bijbel stond Christus op uit de dood. Nadat hij aan het kruis was gestorven werd hij begraven. Maar volgens de Bijbelse vertelling kwam hij voor korte tijd terug onder de stervelingen. Aan het begin van de kruisiging was hij met enorme nagels door zijn handen en voeten aan het kruis geslagen. De wonden daarvan, die stigmata worden genoemd, zijn op dit schilderij goed zichtbaar in zijn handpalmen.

De twaalf volgelingen van het eerste uur van Christus worden apostelen genoemd. Na zijn verrijzenis komt Christus er drie tegen. Een van hen, de apostel Thomas (ook wel Judas Thomas Didymus genoemd) kon bij het weerzien niet geloven dat Christus herrezen was. Om zichzelf te overtuigen steekt hij op het schilderij met verbazing zijn vingers in de steekwond in de ribbenkast van Christus. Die wond was veroorzaakt door een genadestoot van de lans van een Romeins soldaat, die tijdens de kruisiging vond dat al het lijden wel genoeg was geweest. Vanwege het ongeloof in de opstanding van Christus staat Thomas ook bekend als ongelovige Thomas. Christus laat de inspectie lijdzaam toe, terwijl hij de beschouwer van het schilderij confronterend, want recht in het gezicht, aankijkt. Zo probeert kunstenaar Matti Preti de boodschap van het Bijbelse verhaal over te brengen en ons ervan te overtuigen dat het allemaal echt is gebeurd.