Walter de Maria (1935 - 2013)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  
In 1968 exposeerde Walter de Maria Munich Earth Room. Het bestond uit vijftig kubieke meter vochtige, donkere aarde in de smetteloos witte ruimte van Galerie Heiner Friedrich in München. Dit was nog maar het begin van de land-art-kunstwerken van deze toonaangevende Amerikaanse kunstenaar.

Walter de Maria, The Lightning Field, 1977, 400 roestvrijstalen palen, geplaatst in de grond vlakbij Quemado, New Mexico, USA
Walter de Maria, The Lightning Field, 1977, 400 roestvrijstalen palen, geplaatst in de grond vlakbij Quemado, New Mexico, USA

Het bekendste werk van De Maria ligt in een woestijnvlakte in de staat New Mexico in de Verenigde Staten van Amerika. In 1977 plaatste hij daar 400 roestvrijstalen ongeveer zes meter hoge staven rechtop in de grond. Bij onweer wordt de bliksem aangetrokken door deze palen. Het gevolg is een overweldigende manifestatie van de schoonheid en kracht van de natuur. Nog altijd worden er excursies naar deze zogenaamde Lightning Fields georganiseerd.
Het buiten de muren van het museum plaatsen van kunstwerken is kenmerkend voor land art. Het typeert ook bij uitstek het oeuvre van De Maria. Desalniettemin is zijn werk ook tentoongesteld tijdens groots opgezette museale exposities. Zijn werk was onder meer te zien In 1998 in de Gemäldegalerie in Berlijn, in 1984 in Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en in 1981 in Centre Georges Pompidou in Parijs.

Na zijn studie aan de Universiteit van Californië in Berkeley verhuisde De Maria in 1960 naar New York. Samen met Robert Whitman opende hij daar in 1963 de Nine Great Jones Street Gallery. Behalve als kunstenaar is De Maria tevens als muzikant actief geweest. In 1963 was hij drummer van The Primitives, met onder andere Lou Reed. De band was de voorloper van The Velvet Underground, de band waar pop-art-kunstenaar Andy Warhol een beroemd geworden LP-hoes voor ontwierp.
Dankzij de steun van de zakenman en kunstverzamelaar Robert C. Scull, die bekend staat om zijn steun aan jonge kunstenaars, kon De Maria in 1965 werken met metaal. In het jaar daarop had hij een solotentoonstelling bij Cordier & Ekstrom in New York en nam hij deel aan de belangrijke tentoonstelling 'Primary Structures' in het Jewish Museum. De centrale figuren van de minimal art waren vertegenwoordigd op deze tentoonstelling, onder wie Carl Andre, Sol LeWitt, Dan Flavin en Robert Morris. In 1968 werd zijn werk geëxposeerd bij 'Earth Works', een belangrijke tentoonstelling voor de ontwikkeling van land art, georganiseerd door Robert Smithson in de Dwan Gallery in New York. Voor de Olympische Spelen van 1972 in München vervaardigde De Maria een kilometer lange paal van koper. Het was een aardsculptuur die in de grond in het verlengde met de kern van de aarde ligt. Dit werk werd ook gepresenteerd in het kader van Documenta 6 in Kassel, in een aangepaste versie, getiteld The Vertical Earth Kilometer.

De Maria is op 25 juli 2013 overleden in New York aan een hartaanval. Hij werd 77 jaar oud. Met zijn land art werken is hij het meest bekend geworden. Hij wordt beschouwd als een van de sleutelfiguren van deze kunststroming.