Thomas Couture (1815-1879)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie

Samen met kunstenaars als William-Adolphe BouguereauAlexandre Cabanel, Pierre Auguste Cot, Alfred Stevens, Ary Scheffer, Auguste Toulmouche en Jean-Léon Gerôme wordt Thomas Couture beschouwd als een belangrijke vertegenwoordiger van het negentiende eeuwse academisme, een stijl die overal in Europa navolging kende en die sterk beïnvloed werd door de Académie des Beaux-Arts te Parijs.

Thomas Couture, Romains de la décadence, 1847, olieverf op doek, 472 × 772 cm, Musée d'Orsay, Parijs
Thomas Couture, Romains de la décadence, 1847, olieverf op doek, 472 × 772 cm, Musée d'Orsay, Parijs

Binnen de academische stijl streefde men ernaar een perfecte synthese te bereiken tussen de benadrukte lijn, vorm en contour van het neoclassicisme - waarvan het werk van Ingres als schoolvoorbeeld gold - en de aandacht voor kleur en toets van de romantiek, waarvan Delacroix als dé voorman werd beschouwd. Deze synthese resulteerde in een gepolijste stijl, die zich verder kenmerkt door de keuze voor mythologische en historische thematiek en een sterk moraliserende toon.
Thomas Couture werd aan de École des Beaux-Arts opgeleid door Antoine-Jean Gros en Paul Delaroche. Later wordt hij door een verblijf in Italië, waarin hij kennis maakte met de kunst van de Klassieke Oudheid en de renaissance, tevens beïnvloed door kunstenaars als Titiaan en Paolo Veronese. Hij wint in 1837 een tweede plaats bij de Prix de Rome en exposeert voor het eerst op de Salon van Parijs in 1840. In 1847 behaalt hij het grootste succes van zijn carrìere door met het historiestuk Romains de la décadence (zie afbeelding bovenaan pagina) een hoge onderscheiding te behalen. Het kostte Couture drie jaar om het ambitieuze schilderij te voltooien en het was indirect een kritiek op de politieke bewindvoerders ten tijde van de Julimonarchie (1830-1848), die hij impliciet vergeleek met decadente Romeinen. Dit bekroonde meesterwerk werd door de Franse staat aangekocht en bevindt zich thans in Musée d'Orsay in Parijs.
 
 

Thomas Couture (1815–1879), Kleine baadster, 1849, olieverf op doek, 117 × 90 cm, Hermitage, Sint-Petersburg
Thomas Couture (1815–1879), Kleine baadster, 1849, olieverf op doek, 117 × 90 cm, Hermitage, Sint-Petersburg

Couture dankt zijn bekendheid tegenwoordig meer aan zijn succes als beeldend didacticus en docent van latere grote kunstenaars als Édouard Manet, Pierre Puvis de Chavannes, Anselm Feuerbach en Henri Fantin-Latour. Kunstenaars, die tegenwoordig stuk voor stuk grotere bekendheid genieten dan hun leermeester. Zijn ideeën over schilderkunst en hoe schilderijen moeten worden gemaakt publiceerde hij in 1867 onder de titel Méthode et entretiens d'atelier, dat in 1879 in het Engels vertaald verscheen getiteld Conversations on Art Methods.

SCHILDERIJEN COUTURE