Théodore Rousseau (1812 – 1867)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Le Grand Refusé

Van onze redactie
  

In de vroege jaren dertig van de negentiende eeuw schilderde Théodore Rousseau - die in die tijd nog romantische landschappen schilderde - voor het eerst in het bos van Fontainebleau. Samen met Jean- François Millet wordt hij beschouwd als de belangrijkste figuur van de School van Barbizon.

Théodore Rousseau, The Forest in Winter at Sunset, 1845-67, olieverf op doek, 163 x 260 cm, Metropolitan Museum of Art, New York
Théodore Rousseau, The Forest in Winter at Sunset, 1845-67, olieverf op doek, 163 x 260 cm, Metropolitan Museum of Art, New York

Beide kunstenaars vestigden zich halverwege de negentiende eeuw in het dorpje Barbizon, dat ten zuiden van Parijs ligt, bij het bos van Fontainebleau. Het duurde niet lang voor andere kunstenaar zich bij hen voegden, onder wie Charles- François Daubigny, Constant Troyon en Jean-Baptiste Camille Corot.
Hoewel Rousseau al debuteerde op de Salon van Parijs in 1831, welke gold als de belangrijkste jaarlijkse overzichtstentoonstelling, kwam de echte waardering voor zijn werk pas laat op gang. In 1845 werden zijn werken op een tentoonstelling in het Théâtre Odéon voor het eerst goed ontvangen. Na de Franse Revolutie van 1848 keerde het tij daadwerkelijk voor hem. Na jarenlang geweigerd te zijn op de officiële Salon - zijn bijnaam was heel toepasselijk 'Le Grand Refusé' - werden nu drie schilderijen van zijn hand getoond en hij won zelfs een medaille van de 'eerste klasse'. Rousseau werd ondermeer geïnspireerd door de Engelse landschapschilder John Constable, maar schilderde het Franse landschap zonder dit te willen idealiseren, zoals gebruikelijk was bij vroeg negentiende-eeuwse stijlen als de romantiek en het neoclassicisme. Ook probeerde hij geen verhaal of thema te verbinden aan het landschap, maar hij schilderde de natuur gewoon zoals deze is, eigenlijk volgens de stijlprincipes van het realisme, de stijl die halverwege de negentiende eeuw op kwam zetten. Rousseau had de overtuiging dat de natuur van zichzelf genoeg inhoud bood. Hij bestudeerde de natuur hartgrondig. Hij kon meerdere jaren werken aan één enkele compositie, resulterend in haast naturalistisch weergegeven landschappen. Zoals het werk The Forest in Winter at Sunset (zie afbeelding), waarvoor hij de eerste studies maakte in de lente van 1846 bij Bas Bréau, dat onderdeel uitmaakt van het bos van Fontainebleau. Dit grote doek, dat geldt als één van zijn meesterwerken, heeft hij echter niet meer voor zijn dood in 1867 kunnen voltooien.