Théodore Géricault (1791-1824)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  
Samen met Eugène Delacroix geldt kunstschilder Théodore Géricault als een van de grote kunstenaars van de Franse romantiek. Het vlot van de Medusa, misschien wel zijn meest beroemde werk, is permanent te bezichtigen in museum het Louvre in Parijs.

Théodore Géricault, Het vlot van de Medusa, 1818-19, olieverf op doek, 491 x 716 cm, Musée National du Louvre, Parijs
Théodore Géricault, Het vlot van de Medusa, 1818-19, olieverf op doek, 491 x 716 cm, Musée National du Louvre, Parijs

In hetzelfde Louvre kopieerde de kunstenaar in zijn jonge jaren de schilderijen die daar toen hingen, om zodoende te leren van de oude meesters. Daarnaast kreeg hij les van verschillende leraren. Een daarvan was Antoine Charles Horace Vernet, die gespecialiseerd was in het schilderen van de door Géricault zo geliefde paarden. Ook werd hij opgeleid door vooraanstaande kunstenaars van het neoclassicisme, zoals Pierre-Narcisse Guérin en Jacques Louis David. Géricault schilderde vooral militaire taferelen. Zie bijvoorbeeld zijn schilderij Gewonde kurassier, die het slagveld verlaat. Een vriend van Géricault was Horace Vernet, de zoon van de eerdergenoemde Carle Vernet, die net als hij graag militaire taferelen schilderde. Géricault ging een paar maanden in het leger als musketier in 1814. Rond deze tijd raakte hij bevriend met Eugène Delacroix.
De kunstenaar vertrok naar Rome in 1816. Tijdens zijn verblijf richtte hij zich op de antieke oudheid en op de oude meesters van de renaissance, zoals Michelangelo en Rafaël. Zijn beroemde schilderij Het vlot van de Medusa maakte hij toen hij weer terug was in Parijs. Het verbeeldt de afschuwelijke gebeurtenis van een waar gebeurde schipbreuk, dat in 1816 plaatsvond. Ongeveer 150 schipbreukelingen dobberden bijna een maand lang op zee rond op een vlot, voordat redding kwam. Slechts vijftien mensen hadden de afschuwelijke zwerftocht overleefd, vanwege onderling geweld en kannibalisme. Het schilderij veroorzaakte veel opschudding toen het getoond werd op de Salon van Parijs. Ten eerste was het ongebruikelijk om eigentijdse gebeurtenissen tot onderwerp van een schilderij te maken, en zeker niet op het formaat van een historiestuk. Ten tweede bevatte het schilderij een kritische visie op het Franse koningshuis, want de kapitein, die het schip per sloep had kunnen ontvluchten, was een telg van de Koninklijke familie. Ten derde vanwege de dynamische romantische stijl, waarin de compositie was gegoten. Het druiste in tegen de academische regels van het neoclassicisme, dat in die jaren binnen de schilderkunst als stijl domineerde. Vanwege de negatieve kritiek, vertrok Géricault teleurgesteld naar Engeland, waar hij de schilder Constable leerde kennen. Gemotiveerd door deze kunstenaar begon hij aan het schilderen van paardenrennen. In de laatste periode in Parijs van zijn korte leven vervaardigde hij een serie portretten van psychisch gestoorde personen. De in zijn werk zichtbare interesse voor de psychologie van de door hem afgebeelde personen, maakte dat Géricault erg opviel in zijn tijd.

Théodore Géricault, Gewonde kurassier ['cuirassier'], die het slagveld verlaat, 1814, olieverf op doek, 353 x 294 cm, Musée du Louvre, Parijs
Théodore Géricault, Gewonde kurassier ['cuirassier'], die het slagveld verlaat, 1814, olieverf op doek, 353 x 294 cm, Musée du Louvre, Parijs

INVLOED OP DELACROIX

Géricault stierf op slechts 33-jarige leeftijd aan chronische TBC. Zijn artistieke nalatenschap maakte veel indruk op de vooruitstrevende jonge kunstenaars van zijn tijd. Het beïnvloedde vooral het werk van Delacroix, die in zijn schilderijen ook meer dan gebruikelijke aandacht vestigde op de psychische gesteldheid en de gevoelens van de door hem afgebeelde personages.