Théodore Chassériau (1819-1856)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Théodore Chassériau ging op zijn elfde in de leer bij Jean Auguste Dominique Ingres, maar komt ook onder invloed van het kleurgebruik en de romantische thematiek van Eugène Delacroix. En hoewel Ingres hem beschouwde als zijn meest trouwe leerling, werd hij door de critici van de negentiende eeuw vooral beschouwd als één van de kunstschilders, die het lineaire aspect van het neoclassicisme met zijn nadruk op lijn en vorm (Ingres) wist te verenigen met de nadruk op uitbundige kleur, welke kenmerkend is voor de romantische stijl (Delacroix).

Théodore Chassériau, Andromeda geketend aan de rotsen door de Nereïden [Fransee titel: 'Andromède attachée au rocher par les Néréides'], 1840, olieverf op doek, 92 x 74cm, Louvre, Parijs
Théodore Chassériau, Andromeda geketend aan de rotsen door de Nereïden [Fransee titel: 'Andromède attachée au rocher par les Néréides'], 1840, olieverf op doek, 92 x 74cm, Louvre, Parijs

De stijl van Chassériau, die een synthese is van beide stijlen, wordt ook wel aangeduid als academisme, waartoe ook negentiende-eeuwse kunstenaars als Thomas CoutureAry Scheffer en William-Adolphe Bouguereau kunnen worden gerekend. In 1834 vertrekt Ingres naar Rome, waar hij de directeur wordt van de Franse academie, Chassériau gaat zich vanaf dat moment interesseren voor het kleurgebruik van Delacroix. Twee jaar later exposeert hij voor het eerst op de Salon van Parijs, op zeventienjarige leeftijd. Bij dit debuut wordt hij onderscheiden met een medaille voor historieschilderkunst. In 1840 reist de kunstenaar naar Rome, waarbij hij zijn oude leermeester Ingres ontmoet, maar diens teleurstelling over de stijl waarin hij schildert leidt tot een blijvende breuk tussen de beide kunstenaars. Maar de portrettekeningen, die Chassériau gedurende zijn hele carrière blijft maken zijn in stijl erg verwant aan die van zijn voormalige leermeester Ingres. Als volwassen kunstenaar legt hij zich toe op religieuze muurschilderingen voor verschillende kerken, waaronder de Saint Philippe du Roule en de Saint Roch in Parijs. Eén van zijn opdrachten is het uitbeelden van Het leven van de Heilige Maria van Egypte voor de Église Saint-Merri, welke hij voltooit in 1843. Hij schildert daarnaast portretten en mede door een reis naar Algerije gaat hij in de geest van het in belangstelling groeiende Oriëntalisme van zijn tijd taferelen met Arabische exotische thema's schilderen, zie hiervoor ook kunstenaars als Horace Vernet en Jean-Léon Gérôme. Bekend van Chassériau is Arabische aanvoerders in de strijd uit 1852, dat zich in het Louvre te Parijs bevindt. De kunstenaar sterft al op jonge leeftijd, hij wordt slechts 37 jaar oud, ziek geworden door het vermoeiende werk aan diverse grote muurschilderingen. Chassériau heeft met zijn werk sterke invloed uitgeoefend op de stijl van kunstenaars als Pierre Puvis de Chavannes en Gustave Moreau. Zijn werk is tegenwoordig niet alleen in de genoemde kerken te vinden, maar ook in grote musea in Frankrijk en de Verenigde Staten, zoals het Louvre, Musée d'Orsay en het Metropolitan Museum of Art te New York.