Alexander Rodchenko (1891 – 1956)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  
De Russische kunstschilder, beeldhouwer, graficus en fotograaf Alexander Rodchenko wordt gerekend tot het constructivisme. Ook zijn vrouw, Varvara Stepanova behoorde tot de constructivistische kunstenaarsbeweging uit de jaren twintig van de vorige eeuw in Rusland

Alexander Rodchenko, reclameposter zonder titel, 1924, Gouache en fotomontage op papier, 70 x 86 cm. Rodchenko-Stepanova Archief, Moskou
Alexander Rodchenko, reclameposter zonder titel, 1924, Gouache en fotomontage op papier, 70 x 86 cm. Rodchenko-Stepanova Archief, Moskou

Rodchenko studeerde in Kazan en vervolgens in Moskou van 1911 tot 1916. Het suprematisme van Kazimir Malevich bracht hem er toe abstracte werken te maken. Met passer en liniaal maakte hij zijn tekeningen. Daarna verdiepte hij zich vooral in oppervlaktestructuren, wellicht onder invloed van zijn ontmoeting met de constructivist Vladimir Tatlin in 1915. In datzelfde jaar richtte hij ook de School voor Non-objectivistische Kunst op. In 1916 nam hij net als Tatlin deel aan de tentoonstelling ‘Magazin’ in Moskou. Samen met de kunstenaar Yakulov decoreerden zij het Café Pittoresque in Moskou. De mobielachtige, hangende driedimensionale kunstwerken van Rodchenko zijn beroemd. Hij begon deze te vervaardigen in 1920. Ook schilderde hij korte tijd, maar in 1921 maakte hij zijn laatste schilderijen. Dit waren drie monochrome vlakken, elk in een eigen primaire kleur; rood, geel en blauw. Vervolgens legde hij zich toe op de toegepaste grafiek, zoals te zien is op een poster uit 1924 (zie de afbeelding hierboven van een reclameposter). In de jaren daarna werkte hij alleen nog maar als fotograaf. Vanaf 1933 is hij werkzaam als fotojournalist en werkt hij mee aan de documentatie van het nieuwe Rusland van na de Russische revolutie. De kunstenaar heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het constructivisme. Hij was de voornaamste theoreticus van de UNKHUK-groep, waarin gedebatteerd werd over compositie en constructie. De UNKHUK-groepsleden waren vooral geïnteresseerd in de esthetiek van materialen en in de nieuwste technologische ontwikkelingen.