Raoul Dufy (1877 – 1953)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  
De veelzijdige kunstenaar Raoul Dufy vervaardigde muurschilderingen, boekillustraties, ontwerpen voor textielproducten, keramiek en tapijten, maar was in de eerste plaats kunstschilder. Hij schilderde veelal kleurrijke interpretaties van luchtige taferelen uit het vrijetijdsleven.

Raoul Dufy, Les affiches à Trouville, 1906, olieverf op doek, 65 x 81 cm, Centre Pompidou, Parijs
Raoul Dufy, Les affiches à Trouville, 1906, olieverf op doek, 65 x 81 cm, Centre Pompidou, Parijs

De door Dufy gekozen vrijetijdsthematiek is te beschouwen als een herwaardering van de onderwerpen, die ten tijde van het impressionisme in zwang waren. Levensvreugde vormt ook bij andere fauvisten zoals Matisse en Manguin het uitgangspunt. Een belangrijk verschil met het impressionisme is echter het felle indringende kleurgebruik van de fauvisten.
Toen Dufy in 1905 het schilderij Luxe, calme et volupté van Matisse voor het eerst zag, verbleekte op slag het grote ontzag dat hij aanvankelijk voelde voor het werk van de impressionisten. Vanaf dat moment ging Dufy - tot aan het einde van zijn carrière - met heldere kleuren werken. Het werk van Dufy wordt daarom ook gerekend tot de stroming van het fauvisme.
Hij volgde zijn opleiding in Le Havre, een Franse stad in Normandië, waar hij bevriend raakte met de kunstenaar Othon Friesz. De aanvankelijk nog impressionistische stijl van Dufy veranderde ook onder invloed van het werk van Paul Cézanne. De stijl van Cézanne had ook andere fauvisten verleid tot een nieuwe manier van schilderen, onder wie Derain en De Vlaminck. Cézanne was echter vooral belangrijk voor de ontwikkeling van het kubisme, waar Dufy omstreeks 1909 korte tijd mee experimenteerde, nadat hij het werk van Georges Braque had gezien.
De meest bekende werken van Dufy, zijn de schilderijen vanaf circa 1920 van feestelijke taferelen, zoals concerten, sportwedstrijden en parades. Zijn stijl krijgt dan een duidelijk eigen vorm, een decoratieve stijl, waarin sierlijke lijnen, een losse penseelvoering en heldere kleuren worden gecombineerd. Zijn grootste werk, dat geldt als één van de grootste schilderwerken die ooit gemaakt zijn, ontwierp hij in 1937 voor de Wereldtentoonstelling van Parijs, een monumentale muurschildering van 10 meter hoog en 60 meter breed. Hij voltooide het in 1938. 
Dufy stierf in 1953 en ligt begraven op de kloosterbegraafplaats van Cimiez, vlakbij Nice, dezelfde begraafplaats waar ook zijn grote voorbeeld en vriend Matisse is begraven.