Antoine Pevsner (1886 – 1962)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Beeldhouwer van het constructivisme

Van onze redactie
  
De Franse kunstschilder en beeldhouwer Antoine Pevsner is oorspronkelijk afkomstig uit Rusland (Orel). Samen met zijn broer Naum Gabo wordt hij beschouwd als de voorman van de constructivistische beeldhouwkunst.

Antoine Pevsner, Constructie, 1938, Koper, 64 x 51 cm, privécollectie, Basel
Antoine Pevsner, Constructie, 1938, Koper, 64 x 51 cm, privécollectie, Basel

De kunstenaar werkte bij voorkeur met roestige materialen. Zijn werk inspireerde latere kunstenaars als Alexander Calder en Yves Tinguely, die bezig waren met kinetische en bewegende kunst. Zie van Calder bijvoorbeeld het meesterwerk Lobster Trap and Fish Tail uit 1939. Pevsner voerde naast zijn vrije werk tevens een aantal grote architecturale opdrachten uit.
Hij vertrok in 1911 naar Parijs. Daarvoor had hij kunstopleidingen gevolgd in Kiev en St. Petersburg. In het culturele centrum Parijs kwam hij in aanraking met de avant-garde kunst van het kubisme en het futurisme. Hij leerde kunstenaars kennen als Boccioni, Brancusi, Archipenko en Modigliani. In die omgeving maakte hij zijn eerste abstracte schilderijen. De jongere broer van Pevsner, Naum Gabo, was ook kunstenaar. Van 1915 tot 1917 woonden de broers samen in Oslo. Daarna vertrok Pevsner naar Moskou. Daar werkte hij samen met de suprematist Malevich en de constructivist Tatlin. Tevens gaf hij les aan de VHUTEMAS-kunstschool.
In 1920 publiceerde hij met zijn broer het Realistisch Manifest. Volgens dit manifest moest er worden uitgegaan van rationele principes binnen de kunst. De gebruikte term Realistisch heeft echter niets te maken met de stroming van het realisme zoals we kennen in de kunstgeschiedenis van de negentiende eeuw. De broers Gabo en Pevsner gingen uit van principes als ruimte en tijd, volgens hen de belangrijkste vormen, die het leven vorm geven. Ook zetten zij zich hierin af tegen het kubisme, het futurisme en het sociaal realisme.
In 1921 verhuisde Pevsner naar Duitsland, maar enkele jaren later verhuisde hij alweer naar Parijs, waar hij samen met zijn broer mee deed aan de Salon des Réalités Nouvelles in 1923. In deze periode begon hij zich toe te leggen op abstracte sculptuur. Aan het eind van de jaren twintig ging zijn voorkeur uit naar de materialen brons en koper. In 1932 sloot hij zich aan bij de groep Abstraction-Création. Voor het tijdschrift van deze kunstenaarsbeweging schreef hij artikelen, evenals Gabo. Hij had solotentoonstellingen in Parijs in 1947 en 1957 en nam deel aan Documenta 1 en 2, in 1955 en 1959. In het jaar van zijn sterven, 1962 nam hij nog deel aan de Biënnale van Venetië. Na zijn dood werd er een grote retrospectieve gehouden van zijn werk in het Musée National d’Art Moderne te Parijs.