Paul Sérusier (1864 – 1927)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Het schilderijtje l’Aven au Bois d'Amour van Sérusier deed de nodige stof opwaaien en werd al gauw omgedoopt tot ‘de talisman’ van de groep Les Nabis. Andere leden van deze groep waren Pierre Bonnard, Edouard Vuillard, Maurice Denis en Félix Vallotton.

Paul Sérusier, De Talisman (l’Aven au Bois d'Amour), 1888, olieverf op hout, 27 x 22 cm, Musée d’Orsay, Parijs
Paul Sérusier, De Talisman (l’Aven au Bois d'Amour), 1888, olieverf op hout, 27 x 22 cm, Musée d’Orsay, Parijs

De talisman was ontstaan onder invloed van kunstenaar Paul Gauguin. De jonge Sérusier was nog een student aan de Académie Julian in Parijs toen hij Gauguin in Pont-Aven ontmoette in 1888. Hij werd door de bevriende kunstenaar Emile Bernard voorgesteld aan Gauguin, van wie hij adviezen kreeg met betrekking tot zijn kleurgebruik. Het kwam er op neer dat hij niet bang moest zijn om te schilderen met heldere, intense kleuren. Eenmaal terug op de academie, wakkerde zijn kleine schilderijtje een hevige discussie aan over kleurentheorie onder zijn medestudenten. Onder de enthousiastelingen ontstond als gevolg hiervan de groep Les Nabis, waarvan Sérusier als één van de leiders geldt.
Later in zijn loopbaan, in 1909 had de kunstenaar zijn eerste solotentoonstelling bij Galerie Druet in Parijs en begon hij les te geven aan de Académie Ranson. Met zijn theorieën over kleurverhoudingen en mathematische proporties had hij invloed op de Benedictijnse schilders van de School van Beuron. Ook vervaardigde hij muurschilderingen in de kerk bij Châteauneuf in Bretagne, waar hij tijdens zijn leven regelmatig verbleef. Zijn kunsttheoretische standpunten zette hij uiteen in zijn boek ABC de la peinture, dat gepubliceerd is in 1921.