Naum Gabo (1890-1977)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  
Net als zijn oudere broer, Antoine Pevsner, is Naum Gabo belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de constructivistische beeldhouwkunst en ook voor de latere kinetische kunst, waarin beweging een rol speelt.

Naum Gabo, Constructie voor de Bijenkorf, Rotterdam, 1956 - 57
Naum Gabo, Constructie voor de Bijenkorf, Rotterdam, 1956 - 57

Gabo, geboren als Naum Abramovitsj Pevsner, studeerde medicijnen en natuurwetenschappen van 1909 tot 1914, maar volgde ook lessen bij de beroemde Zwitserse kunsthistoricus Heinrich Wölfflin. Ook ontmoette hij Wassily Kandinsky, een kunstenaar die grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de abstracte schilderkunst. Na een voetreis door Italië, verbleef hij in 1913-14 in Parijs, samen met zijn broer. In de jaren daarna woonde hij op de vlucht voor de oorlog in Kopenhagen, Oslo en Moskou, waar hij in 1917 contact legt met de constructivisten Malevich, Tatlin en Rodchenko. Samen met zijn broer bracht hij in 1920 het 'Realistisch Manifest' uit. In hetzelfde jaar maakte hij zijn eerste kinetische sculpturen. In 1927 was hij gastdocent aan het Bauhaus in Dessau en ontwierp hij met zijn broer decors en kostuums voor La Chatte, een ballet van Diaghilev. Net als zijn broer sloot hij zich in 1932 aan bij de groep Abstraction-Création. Beiden schreven zij regelmatig teksten voor het blad dat deze kunstenaarsgroep uitbracht. Na in Parijs, Berlijn, Londen en Zuid-Engeland gewoond te hebben vertrok de kunstenaar in 1946 naar Amerika. Twee jaar later werd er een solotentoonstelling van zijn werk gehouden in het Museum of Modern Art in New York. In 1952 nam hij de Amerikaanse nationaliteit aan. Op 81-jarige leeftijd werd Gabo tot ridder geslagen in Groot-Brittannië.