Maurice de Vlaminck (1876 – 1958)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Na zijn ontmoeting met André Derain in 1900, en onder de indruk van de tentoonstelling van Van Gogh in galerie Bernheim Jeune in Parijs het jaar daarop, koos de Fransman Maurice de Vlaminck voor het kunstenaarschap. Hij was autodidact. Voordat hij deze stap zette richtte hij zich in zijn leven voornamelijk op het schrijven van romans en op wielrennen.

Maurice de Vlaminck, Restaurant de la Machine à Bougival, ca. 1905, olieverf op doek, 60 x 82 cm, Musée d’Orsay, Parijs
Maurice de Vlaminck, Restaurant de la Machine à Bougival, ca. 1905, olieverf op doek, 60 x 82 cm, Musée d’Orsay, Parijs

De Vlaminck ontwikkelde zijn fauvistische stijl toen hij in het gezelschap van Derain in Chatou werkte in de jaren 1904-05. De fauvisten werkten in felle kleuren, vaak rechtstreeks uit de tube, zonder te mengen. De Vlaminck had een voorkeur voor het schilderen van landschappen. Hij maakte vooral riviergezichten van de Seine rondom Parijs, de stad waar hij zijn hele leven bij in de buurt zou wonen. Het schilderij Restaurant de la Machine à Bougival, dat behoort tot de collectie van Musée d'Orsay in Parijs (zie afbeelding) laat een dorpsgezicht van Bougival zien. Het is een dorpje gelegen aan de Seine ten Westen van Parijs. Het werk werd in 1905 tentoongesteld op de derde Salon d’Automne. Het was een tentoonstelling, die was opgezet als reactie op de conservatieve officiële Salon in Parijs. De invloed van Van Gogh is zichtbaar aan de manier waarop hij de verf dik heeft opgebracht, met krachtige penseelstreken. Onder invloed van de Hollandse meester ging De Vlaminck steeds meer heldere kleuren gebruiken. Zijn enthousiasme voor het werk van Van Gogh deelde hij met Derain.
De Vlaminck keek ook naar de schilderijen die Derain en Matisse tentoonstelden in de zomer van 1905. Later liet hij zich bovendien beïnvloeden door het werk van Cézanne. In zijn schilderijen is deze invloed terug te zien aan een meer ingehouden kleurstelling. De Vlaminck staat bekend als een energieke, zelfverzekerde, maar niet zozeer fijnbesnaarde man. “Le Fauvisme, c’est moi”, schreef hij vol bravoure in zijn memoires, terwijl Matisse en Marquet natuurlijk al vanaf 1898 in de fauvistische stijl schilderden. Desondanks wordt hij wel beschouwd als een van de sleutelfiguren van het fauvisme. De veelzijdige kunstenaar bereikte de respectabele leeftijd van 82 jaar.