Lee Krasner (1908–1984)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  
“Lee Krasner schildert nogal spontaan,” stond in het Burlington Magazine naar aanleiding van de tentoonstelling 'The New York Scene' in de Malborough New London Gallery in 1961, “de man is duidelijk een romanticus.” Auteur Anita Brookner ging er zonder meer vanuit dat het om een man ging, dat was in die tijd ook meestal het geval als het om abstract expressionistische schilderkunst ging.

Lee Krasner, Gaea, 1966, olieverf op doek, 175 x 319 cm, Museum of Modern Art, New York
Lee Krasner, Gaea, 1966, olieverf op doek, 175 x 319 cm, Museum of Modern Art, New York

Lee Krasner was echter een vrouw, en wel de vrouw van Jackson Pollock. Dit huwelijk betekende voor haar kunstenaarschap wel een struikelblok: het bleek vrijwel onmogelijk om uit de schaduw van de grote voorman van het abstract expressionisme te treden. Hetzelfde geldt voor Elaine de Kooning in relatie tot haar man Willem de Kooning. Bij groepsexposities, waaraan zowel man als vrouw deelnam, werd in hun tijd aan mannen automatisch meer krediet gegeven dan aan de vrouwen. Herwaardering van de rol en betekenis van vrouwen voor de kunstgeschiedenis kwam pas opgang tijdens het feminisme van de late jaren zestig en het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw.
Krasner was geboren als Lena Krassner, een dochter van Oekraïense emigranten. Ze was tussen 1937 en 1940 leerling van de Duits-Amerikaanse kunstschilder Hans Hofmann. Door het tijdschrift Life werd ze als ‘beste leerling van Hans Hofmann’ aangeduid, maar tegelijkertijd als ‘in de eerste plaats huisvrouw’. Ze schilderde abstract en exposeerde onder andere met de groep American Abstract Artists. Van 1942 tot 1945 deelde ze een atelier met Pollock, waar ze ondertussen een relatie mee was begonnen. In deze periode was ze maar weinig productief. Na 1946 kwam hier verandering in, nadat het echtpaar was verhuisd naar Long Island. Ze schilderde verschillende series Little Images, die ze zelf ‘hiërogliefen’ noemde. Misschien wel vanwege de negatieve kritiek op dit werk, ging ze over op een andere werkwijze. De Little images werden namelijk samen met het werk van Pollock gepresenteerd op de groepstentoonstelling ‘Artists: Man and Wife’ in de Sidney Janis Gallery te New York in 1949. Het werk van verschillende kunstenaarsechtparen werd hier getoond. Kunstcritica Gretchen T. Munson schreef over het werk van Krasner: "Bij sommige van deze vrouwen bestaat de neiging om de stijl van hun echtgenoot ‘een beetje op te ruimen’. Lee Krasner (Mrs. Jackson Pollock) neemt de kleuren en lakken van haar man en verandert zijn onbeteugelde, energieke lijnen in keurige vierkantjes en driehoekjes.” Ook andere critici plaatsten Krasner in de context van de ondergeschikte huisvrouw.
Jackson Pollock kwam in 1956 om bij een auto ongeluk en Krasner was op jonge leeftijd weduwe. Als kunstenaar bleef zij zich ontwikkelen en aan de weg timmeren. Serieuze erkenning kreeg ze onder meer in 1965 door een soltentoonstelling in de White Chapel Gallery te Londen. Halverwege de jaren zestig ging Krasner over op ruime, brede verfstreken, zoals te zien is op het schilderij Gaea (zie afbeelding). De titel verwijst naar de Griekse godin van de aarde. In de laatste periode van haar leven vervaardigde ze vooral collages. Krasner overleed in 1984, op 75-jarige leeftijd. Zes maanden na haar dood volgde een groots eerbetoon aan de kunstenares in de vorm van een retrospectieve tentoonstelling in het Museum of Modern Art te New York.