John Flaxman (1755-1826)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
 
De Britse kunstschilder en beeldhouwer John Flaxman is net als de meeste toonaangevende kunstenaars vroeg begonnen aan zijn carrière. Als jongen van twaalf maakte hij al beelden voor tentoonstellingen.

John Flaxman, Get thee behind me, Satan, 1783-87, inkt en grafiet op papier, 41 x 56 cm, Yale Centre for British Art, Connecticut
John Flaxman, Get thee behind me, Satan, 1783-87, inkt en grafiet op papier, 41 x 56 cm, Yale Centre for British Art, Connecticut

Het lukte hem echter pas op tweeëndertigjarige leeftijd om naar Rome te gaan, de cultuurstad die in de tijd van het neoclassicisme haast een verplicht reisdoel vormde voor alle jonge kunstenaars, om de kunst van de oudheid en de oude meesters van de renaissance te bestuderen. Tot die tijd had Flaxman eerst gestudeerd aan de Royal Academy in Londen en daarna was hij in dienst gegaan bij de aardewerkfabriek van Josiah Wedgwood. Daar maakte hij ontwerpen voor reliëfs en kwam hij bovendien in aanraking met vaasschilderingen uit de klassieke oudheid. Eenmaal in Rome ontving hij de opdracht om een aantal tekeningen te maken ter illustratie van de Ilias en Odyssee van Homerus. Meteen boekte hij succes met zijn opvallende stijl. Hij tekende alleen de contouren van de figuren en voorwerpen. Zijn tekeningen hadden een gevoel van primitiviteit in zich, waardoor zijn tijdgenoten het gevoel kregen dat het werk zeer dicht bij de tijd van Homerus kwam.
Flaxman was ook beeldhouwer, en volbracht diverse grote publieke werken, zoals een grafmonument voor Admiraal Lord Nelson in de St Paul’s Cathedral in Londen. Maar hij verwierf vooral internationale bekendheid met zijn tekeningen, die werden nagemaakt tot ver in de negentiende eeuw. Ook de grote Franse kunstenaar Ingres bestudeerde in het begin van zijn carrière het werk van Flaxman, tijdens een verblijf in Florence.