John Constable (1776 – 1837)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  
De bekende Engelse kunstschilder uit de stijlperiode van de romantiek - John Constable - inspireerde vele landschapschilders uit zijn eigen tijd en ook van daarna. Hij onderhield contact met de Fransman Delacroix bijvoorbeeld, die van hem leerde over de werking van kleur en speciaal interesse toonde voor zijn losse manier van schilderen. Ook een andere Franse tijdgenoot, Géricault, bewonderde het werk van Constable. En later raakten ook leden van de School van Barbizon en de Franse impressionisten -onder wie Claude Monet - onder de indruk van zijn werk.

John Constable, The Opening of Waterloo Bridge seen from Whitehall Stairs, June 18th, 1817, tentoongesteld in 1832, olieverf op doek, 131 x 218 cm, Tate Gallery, Londen
John Constable, The Opening of Waterloo Bridge seen from Whitehall Stairs, June 18th, 1817, tentoongesteld in 1832, olieverf op doek, 131 x 218 cm, Tate Gallery, Londen

Op tweeëntwintigjarige leeftijd ging Constable naar de Royal Academy in Londen. Hij had daar zijn eerste expositie in 1802. Hij liet zich beïnvloeden door de oude Hollandse meester Jacob van Ruisdael, keek specifiek naar het kleurgebruik van de Vlaamse barokschilder Peter Paul Rubens, en zag ook de Engelsman Thomas Gainsborough van het rococo als een voorbeeld.
De kunstenaar verkoos als onderwerp voor zijn schilderijen vooral de omgeving waarin hij was opgegroeid, het platteland. Tijdens zijn leven was er niet bijzonder veel waardering voor zijn werk in zijn eigen land. In Parijs had hij iets meer succes. Zijn werk werd geregeld op de Salon van Parijs gepresenteerd, welke beschouwd kan worden als de belangrijkste jaarlijkse tentoonstelling van hedendaagse beeldende kunst van de negentiende eeuw. Toch zou hij nooit Engeland verlaten. Constable moest in de eerste plaats zijn gezin met zeven kinderen zien te onderhouden. Daartoe wist hij geld te verdienen door portretten van hoogwaardigheidsbekleders te schilderen. Daarbij bleek de steun van John Fisher, die bisschop van Salisbury zou worden, erg belangrijk.
Vanaf 1819 maakt hij een aantal jaren vooral studies van wolkenformaties en gezichten van Hampstead, waar hij met zijn gezin ging wonen vanwege de zwakke gezondheid van zijn vrouw. Uiteindelijk stierf zij in 1828 aan tuberculose. Het monumentale schilderij The Opening of Waterloo Bridge seen from Whitehall Stars, June 18th, 1817 (zie afbeelding), is het resultaat van tekeningen en schetsen in olieverf die Constable vanaf 1819 vervaardigde. Het is één van Constables laatste werken. Het is geïnspireerd door de schilderijen van de Thames van de Venetiaanse schilder Canaletto en tevens door de landschappen van de barokschilder Claude Lorrain. In 1830-32 publiceerde Constable de eerste editie van zijn English Landscape, een serie prenten die hij van zijn werk had laten maken door graveur David Lucas.
Ondanks dat hij in zijn tijd in Engeland wat werd ondergewaardeerd, wordt hij tegenwoordig, samen met William Turner beschouwd als één van de grootste schilders uit de geschiedenis van de Engelse landschapschilderkunst. De meeste van zijn originele schilderijen bevinden zich in Londen, in het Victoria and Albert Museum en andere musea. In de Christchurch Mansion te Ipswich bevindt zich de grootste verzameling originelen van de kunstenaar buiten Londen, terwijl ook de National Gallery of Art  in Washington D.C. over een serie monumentale meesterwerken van de kunstenaar beschikt.