Johan Thorn-Prikker (1868-1932)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

De Nederlandse kunstschilder Johan Thorn-Prikker werd sterk beïnvloed door een misschien veel bekendere kunstenaar van het symbolisme, Jan Toorop. Zijn stijlontwikkeling begon echter bij het realisme, waarbij hij vooral het werk van de kunstenaars van de Haagse School als voorbeeld nam.

Johan Thorn-Prikker, De Bruid, 1892-93, olieverf op doek, 146 x 88 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
Johan Thorn-Prikker, De Bruid, 1892-93, olieverf op doek, 146 x 88 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo

De Haagse invloed op de kunstenaar is niet verwonderlijk, aangezien hij in 1868 in Den Haag geboren werd en van 1883 tot 1887 naar de Haagse Academie ging. Hij keek veel naar het werk van Breitner. Zijn stijl veranderde door zijn ontmoeting met Toorop en zijn groeiende interesse in de Vlaamse meesters van de vijftiende en vroege zestiende eeuw. In zijn oeuvre komen vaak religieuze thema’s aan bod. Ook raakte hij - net als veel kunstenaarstijdgenoten - geïnteresseerd in de opkomende Japanse houtsnijkunst. Volgens Thorn-Prikker had de kunstenaar een maatschappelijke taak. In 1895 besloot hij dan ook zijn kunst in dienst van het volk te maken. Samen met de bevriende architect Henry van der Velde realiseerde hij bijvoorbeeld villa De Zeemeeuw, waarbij Van der Velde als ontwerper optrad en Thorn-Prikker de decoraties voor zijn rekening nam. Dit is een goed voorbeeld van zogenaamde gemeenschapskunst, waarbij - volgens de uitgangspunten van de jugendstil - kunst wordt ingezet ten bate van de samenleving. Dit kan worden gezien als een reactie op de industrialisatie, waarbij machines door sommigen als een bedreiging voor het authentieke ambacht werden gezien. Vanaf 1910 richtte de kunstenaar zich op grote glasschilderingen waarmee hij naam maakte in Duitsland. De laatste jaren van zijn leven woonde en werkte hij in Duitsland en gaf hij les aan verscheidene kunstacademies.