Henri Fantin-Latour (1836-1904)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
 
De Franse kunstschilder Henri Fantin-Latour is vooral bekend vanwege zijn portretten en bloemstukken in de negentiende-eeuwse realistische stijl. Met stillevens van pioenrozen was hij bijzonder succesvol.

Henri Fantin-Latour, Vaas met Pioenrozen, 1881, olieverf op doek, Honolulu Museum of Art, Hawaii
Henri Fantin-Latour, Vaas met Pioenrozen, 1881, olieverf op doek, Honolulu Museum of Art, Hawaii

Hij kreeg lessen van zijn vader Théodore en was leerling in het ‘atelier du réalisme’ van de voorman van het realisme Gustave Courbet. De stijl van Fantin-Latour werd daarnaast sterk beïnvloed door de stijl van de romantiek van Delacroix.
Om zich te bekwamen in het schilderen, kopieerde hij schilderijen van grote meesters uit het Louvre, en dan vooral Italiaanse renaissanceschilders als Veronese en Titiaan, de Spaanse schilder Velázquez (zie: Las Meninas) en de vroege rococoschilder Watteau (zie: Pierrot). Hij bestudeerde ook Hollandse meesters als Rembrandt en Frans Hals.
De jonge kunstschilder zond in 1859 vergeefs een aantal werken in voor de Salon, de gezaghebbende jaarlijkse overzichtstentoonstelling in Parijs. Twee jaar later had hij meer geluk: een aantal van zijn portretten zouden op de Salon worden getoond. Opvallend genoeg had hij desondanks meer succes in Londen dan in Parijs. Dit was vooral te danken aan hulp van de bevriende kunstschilder James Abbott McNeil Whistler, die in Londen woonde. Whistler introduceerde hem in 1859, waardoor de Franse kunstenaar vanaf 1862 met regelmaat kon exposeren bij de Royal Academy te Londen. Fantin-Latour was ook bevriend met Édouard Manet, een centrale figuur in periode van de overgang van het realisme naar het impressionisme. De twee kunstenaars hadden elkaar ontmoet in het Louvre. Fantin-Latour schilderde verscheidene portretten van Manet. Dat hij enigszins werd beïnvloed door het impressionisme, is bijvoorbeeld zichtbaar op het schilderij Vaas met Pioenrozen (zie afbeelding). De penseelvoering is hierin los en de onafhankelijke verftoetsen zijn zichtbaar, de gebruikte kleuren zijn echter donkerder dan die welke de impressionisten toepassen. En ook de vorm van de bloemen blijft het belangrijkst voor Fantin-Latour, niet de sfeer of de lichtval. Zijn werk is nooit samen met dat van de impressionisten tentoongesteld.
Fantin-Latour onderhield - naast vriendschappen met andere kunstschilders - ook nauwe contacten in de Parijse literaire en muziekwereld. Hij had vooral contact met mensen, die zijn liefde deelden voor de opera’s van Richard Wagner, waar hij een aantal fantasierijke schilderijen op baseerde. Werk van Fantin-Latour is in het bezit van gerenommeerde musea, zoals het Musée d’ Orsay in Parijs en in Nederland het Kröller-Müller Museum te Otterlo.|