Gustave Moreau (1826 – 1898)

1200+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Twintig jaar voordat de dichter Jean Moréas de term symbolisme introduceerde in zijn Symbolistisch Manifest vervaardigde de Franse kunstschilder Gustave Moreau al schilderijen die symbolistisch genoemd zouden kunnen worden.

Gustave Moreau, Oedipus en de Sfinx, 1864, olieverf op doek, 206 x 105 cm, Metropolitan Museum of Art, New York
Gustave Moreau, Oedipus en de Sfinx, 1864, olieverf op doek, 206 x 105 cm, Metropolitan Museum of Art, New York

Het tekentalent van de jonge Moreau, zoon van een architect te Parijs, viel al op jonge leeftijd op. Hij studeerde de École des Beaux-Arts vanaf 1844. Invloed van de romantiek, zoals die van Eugène Delacroix en de bevriende Théodore Chassériau, is te zien in zijn vroege werk, waarmee hij debuteerde op de prestigieuze Salon van Parijs in 1852. Eind jaren vijftig van de negentiende eeuw verbleef hij in Italië. Daar verdiepte hij zich in het werk van renaissancekunstenaars als Andrea Mantegna en Michelangelo. Hij vestigde zijn naam met Oedipus en de Sfinx in 1864, een werk dat nog erg academisch en gepolijst oogt (zie afbeelding). Tien jaar later nam hij wederom deel aan de Salon, met onder andere Salome en Sebastianus en de Engelen. Zie verder van Moreau het schilderij De verschijning (Salome) uit ca. 1875. Dit zijn misschien wel de meest bekende werken van de kunstenaar. De voorstellingen van Moreau kenmerken zich door de fabelachtige kostuums, die de afgebeelde personages dragen en door een fantastische omgeving, waarin zij zich bevinden. Zijn werken worden vaak bestempeld als literair. De inhoudelijke betekenis refereert veelal aan verhalen uit de mythologie of de Bijbel. Een bijzonderheid is, dat hij veel van zijn figuren als androgyne personen weergeeft, waarmee hij uitdrukking geeft aan heersende thema’s van zijn tijd, onder meer van de seksuele identiteit.
Moreau was leermeester van diverse kunstenaars, die tot het fauvisme gerekend worden, zoals Henri Matisse, Albert Marquet en Georges Rouault. Veel van het werk dat de kunstenaar aan de staat schonk is te zien in het prachtige Musée Gustave Moreau in Parijs: 350 aquarellen, 850 schilderijen en 5000 tekeningen. Door grote surrealisten als André Breton, Max Ernst en Salvador Dalí werd hij gezien als een voorloper van het surrealisme. In 1880 exposeerde hij voor het laatst op de Salon, waarna hij zich terugtrok uit de publieke wereld.
 

SCHILDERIJEN MOREAU