Edward Burne-Jones (1833 – 1898)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
    
Sir Edward Burne-Jones wordt gerekend tot de tweede generatie prerafaëlieten. Hij had enkele lessen gevolgd bij Dante Gabriël Rossetti, die net als hij en de andere prerafaëlieten grote bewondering koesterde voor de vroege kunst van de Italiaanse renaissance.

Edward Burne-Jones, The Merciful Knight, 1863, Birmingham Museums and Art Gallery, Birmingham
Edward Burne-Jones, The Merciful Knight, 1863, Birmingham Museums and Art Gallery, Birmingham

Burne-Jones ging in 1853 theologie studeren aan het Exeter College in Oxford. Daar ontmoette hij medestudent William Morris, die een belangrijke invloed had op zijn artistieke keuzes. Afgezien van de paar lessen die hij van Rossetti had gehad was Burne-Jones autodidact. Hij vervaardigde vooral tekeningen met pen en inkt en aquarellen.
Het werk The Merciful Knight (zie afbeelding) behoort tot zijn vroege werk, waarin hij zich liet inspireren door literatuur. Het schilderij toont een bijzondere gebeurtenis uit het leven van de ridder St. John Gualberto (985/995-1073), die een de moord op een familielid moest wreken. Toen hij de moordenaar in het nauw had gedreven, wierp deze zich berouwvol op de grond en de ridder vergaf hem uit naam van zijn geloof in Jezus. Toen hij op de weg terug naar huis in een Benedictijner kerk in San Miniato ging bidden bij het kruis, werd hij op miraculeuze wijze door de houten Christusfiguur omhelsd. Onder de indruk trad Gualberto toe tot de orde van de Benedictijnen en stichtte later een eigen klooster te Vallombrosa. 
De kunstenaar bezocht tussen 1859 en 1873 vier keer Italië. In 1862 was dit in gezelschap van kunstcriticus en promotor van de prerafaëlieten, John Ruskin. Deze moedigde hem aan om een meer individuele stijl te ontwikkelen. In deze stijl zien we de invloed van Rossetti en verwijzingen naar oude meesters van de renaissance samenkomen. Hij liet zich vooral inspireren door het werk van Sandro Botticelli en Michelangelo.
Burne-Jones was ook actief in de decoratieve en toegepaste kunsten, in de lijn van de Arts en Crafts beweging van Morris. Dit was een beweging, die in het midden van de negentiende eeuw ontstond en onder meer een sterk pleidooi hield voor de terugkeer van het ambachtelijk vakmanschap. Vanaf 1860 voorzag Burne-Jones verschillende bedrijven van werktekeningen op karton, die op hetzelfde formaat in glas in lood werden omgezet. Burne-Jones werd vervolgens één van de voornaamste ontwerpers voor de William Morris Company. Tot het latere werk van Burne-Jones behoren vooral olieverfschilderijen op groot formaat. Vlak voor zijn dood in 1898, voltooide hij het aquarel schilderij The Prioress’ Tale, waaraan hij in 1865 was begonnen. Burne-Jones geldt als één van de voorlopers van het symbolisme van het fin-de-siècle. De grootste collectie ter wereld van zijn werk bevindt zich in het Birmingham Museum and Art Gallery.