Eduard Bendemann (1811 – 1889)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
    

De Duitse kunstschilder Eduard Bendemann was de zoon van een kunstzinnige bankier in Berlijn. Hij was de eerste leerling van de toonaangevende kunstenaar Wilhelm von Schadow, die zich in Düsseldorf gevestigd had. In 1827 vertrok ook Bendemann om die reden naar Düsseldorf.

Eduard Bendemann, Twee meisjes bij de bron [Duitse titel; 'Zwei Mädchen am Brunnen'], 1833, olieverf op doek, 131 x 183 cm, Museum Kunstpalast, Düsseldorf
Eduard Bendemann, Twee meisjes bij de bron [Duitse titel; 'Zwei Mädchen am Brunnen'], 1833, olieverf op doek, 131 x 183 cm, Museum Kunstpalast, Düsseldorf

In Düsseldorf bezocht hij van 1833 tot 1837 de masterclass aan de kunstacademie van Düsseldorf. Het oeuvre van de kunstenaar wordt als erg belangrijk beschouwd voor de Düsseldorfer Schule, waartoe ook kunstschilders als Andreas Achenbach en Albert Bierstadt worden gerekend. De Düsseldorfer Schule is een groep kunstenaars die zich liet inspireren door de Nazareners, een groep Duitse kunstenaars die zich in Rome hadden gevestigd en werkten op Christelijke grondslag in een romantische stijl. Ook Bendemann reisde af naar Rome in 1830 voor de periode van een jaar, samen met ondermeer zijn leermeester Von Schadow. Vervolgens verbleef hij enkele maanden in Parijs. De invloed van Von Schadow op het werk van Bendemann blijkt uit de sentimentaliteit van de voorstelling, welke ondermeer wordt opgeroepen door de lichaamstaal, mimiek en gebaren van de figuren in zijn schilderijen. Ook de zeer realistische gedetailleerde stijl van schilderen neemt Bendemann over van Von Schadow. Deze twee facetten, die zijn werk kenmerken combineerde Bendemann met de heroïsche stijl van de Nazarener Peter von Cornelius.
Bendemann verkeerde in culturele en vorstelijke kringen. De Duitse romantische componist Robert Schumann behoorde tot zijn vriendenkring. Hij was een gerespecteerd portrettist en schilderde ondermeer portretten van de musicus Joseph Joachim, de historicus Johann Gustav Droysen en van vorst Karl Anton von Hohenzollern. Bendemann beschilderde in opdracht van koning Friedrich August II een drietal ruimtes, waaronder de troonzaal, van het Koninklijke slot van Dresden. Dit project zou vijftien jaar van zijn carrière in beslag nemen. Hij won meerdere grote kunstprijzen in zijn carriére, zoals de grote gouden medaille op de salon van Parijs in 1837 en de grote gouden medaille van Wenen in 1873. Hij werd in 1838 in Dresden als professor aan de Hochschule für Bildende Künste aangesteld. Als opvolger van Wilhelm von Schadow was hij van 1859 tot 1867 directeur van deze kunstacademie, de stad waar hij uiteindelijk in 1889 zou komen te overlijden.