Narcisse Diaz de la Peña (1807 – 1876)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

De Franse kunstschilder Narcisse Diaz de la Peña wordt gerekend tot de School van Barbizon, de groep kunstenaars die zich halverwege de negentiende eeuw vestigden in het dorpje Barbizon, ten zuiden van Parijs. Regelmatig schilderden zij in de nabij gelegen bossen van Fontainebleau.

Narcisse Diaz de la Peña, Forest of Fontainebleau, 1868, olieverf op doek, 84 x 111 cm, Dallas Museum of art, Dallas
Narcisse Diaz de la Peña, Forest of Fontainebleau, 1868, olieverf op doek, 84 x 111 cm, Dallas Museum of art, Dallas

Het leven van Diaz de la Peña kende niet bepaald een voorspoedig begin. In zijn kindertijd verloor hij beide ouders. Een protestante geestelijke nam de opvoeding op zich. Op dertienjarige leeftijd kreeg hij ook nog een infectie te verduren aan zijn linkerbeen, als gevolg van een slangen- of insectenbeet. Noodgedwongen moest zijn been worden geamputeerd.
Vanaf 1823 ging hij in een porseleinfabriek in de leer bij een porseleinschilder. Daar leerde hij Jules Dupré kennen, met wie hij voor de rest van zijn leven bevriend zou blijven. Het industriële decoratiewerk van porselein bleef hem echter niet boeien. Hij besloot te kiezen voor een meer onafhankelijke levensrichting en ging kort in de leer bij de historieschilder François Souchon.
Het vroege werk van Diaz de la Peña is voornamelijk gebaseerd op onderwerpen uit de literatuur en mythologie. Hij kopieerde schilderijen in het Louvre te Parijs, de stad waarin hij vanaf 1830 woonde. Het leek de getalenteerde kunstenaar geen enkele moeite te kosten om in allerlei uiteenlopende stijlen te schilderen. Een korte periode schildert hij in de stijl van de romantiek onder invloed van Delacroix. Met zijn aangename taferelen voorzag hij in de behoefte van de kunstmarkt. Zijn schilderijen werden zonder problemen geaccepteerd door de Salon van Parijs in de jaren dertig en veertig van de negentiende eeuw.
Nadat hij kunstschilder Théodore Rousseau leerde kennen, sloot hij zich aan bij de School van Barbizon. Hij liet zich beïnvloeden door de stijl van Rousseau, maar ook door de decoratieve landschappen van de achttiende eeuw. Vaak voegde hij mensfiguren, zoals boeren, muzikanten of zigeuners toe aan zijn landschappen. Diaz de la Peña schilderde, evenals Jules Dupré, vooral lyrische, aantrekkelijke natuurscènes, waar veel verzamelaars in geïnteresseerd waren. Rousseau hield er een veel rauwere stijl op na en was misschien wel om die reden minder populair bij de kunstkopers dan Diaz de la Peña en Dupré.