Dante Gabriël Rossetti (1828 – 1882)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  
De Engelse kunstschilder Dante Gabriël Rossetti werd in 1828 geboren in Londen. Zijn vader was een Italiaanse politiek vluchteling, dichter en een geleerde, die zich had gespecialiseerd in het leven en werk van de middeleeuwse dichter Dante.

Dante Gabriël Rossetti, The Beloved (‘The Bride’), 1865-6, olieverf op doek, 76 x 83 cm, Tate gallery, Londen
Dante Gabriël Rossetti, The Beloved (‘The Bride’), 1865-6, olieverf op doek, 76 x 83 cm, Tate gallery, Londen

Rossetti had net als zijn vader een vroeg ontwikkelde interesse voor poëzie en dichtkunst, maar was ook geïnteresseerd in de schilderkunst. Hij ging in 1841 naar de Sass’s Drawing Academy in Londen en een aantal jaar later naar de Royal Academy Schools. Ook volgde hij voor een korte periode lessen bij de Engelse kunstschilder Ford Madox Brown, die hij later zou introduceren bij de prerafaëlieten. De prerafaëlitische broederschap had Rossetti in 1848 samen met William Holman Hunt en John Everett Millais opgericht. Zij wilden een voorbeeld nemen aan de stijl van de Italiaanse kunstenaars vóór Rafaël. Rossetti had goede contacten met kunstcriticus John Ruskin, die zich inzette om de prerafaëlieten onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Rossetti’s broer William, die kunstcriticus zou worden en kunstschilder James Collinson, de vriend van zijn zus, sloten zich ook bij de groep aan. Rossetti was grotendeels verantwoordelijk voor de bijdragen in het tijdschrift van de prerafaëlitische broederschap, dat de titel The Germ droeg. Ook zijn zus Christina, die schrijfster was, droeg bij aan het magazine, al werd ze - omdat ze een vrouw was - niet officieel toegelaten tot de broederschap.
In 1849 exposeerde Rossetti zijn eerste grote olieverfschilderij The Girlhood of Mary Virgin op de Free Exhibition in de Hyde Park Corner Gallery te Londen. Tijdens reizen met Hunt naar Parijs en door Vlaanderen in datzelfde jaar, raakte hij diep onder de indruk van de kunst van de middeleeuwen en de renaissance.
In 1856 ontmoette hij William Morris, een belangrijk figuur binnen de Arts and Crafts beweging. In het volgende jaar, in de periode dat hij werkt aan muurschilderingen voor de Oxford Union, raakt hij bevriend met de vrouw van Morris, Jane Burden. Zij zal voor een aantal van zijn bekendste schilderijen poseren. Het centraal geposteerde model van het schilderij The Beloved uit 1865-1866 (zie afbeelding) is echter Marie Ford, wiens schoonheid Rossetti zeer bewonderde. Rossetti’s vrouw, Elizabeth Siddal, die ook frequent model stond voor zijn werk, overleed in 1862 vanwege een overdosis 'laudanum', opiumbrandewijn. Zij stond ook model voor de schilderijen van andere prerafaëlieten, zie daarvoor bijvoorbeeld Ophelia van Millais.
In 1866 schildert Rossetti één van zijn late meesterwerken Monna Vanna, dat zich bevindt in Tate Britain in Londen. Halverwege de jaren zestig van de negentiende eeuw verslechterde ook de toestand van Rossetti. Hij leed aan oogkwalen en slapeloosheid. Toch blijft hij schilderen, zie bijvoorbeeld het schilderij Lady Lilith. In 1869 groef hij de kist van zijn vrouw op om zijn Poems terug te vinden, die hij in het volgende jaar zou uitbrengen. Vanaf 1872 ging zijn gezondheid snel achteruit, en hij verbleef daarom lang aaneengesloten perioden in het landhuis van zijn vrienden Jane en William Morris. Een jaar nadat zijn Poems voor de tweede keer werd uitgebracht, overleed de kunstenaar en dichter in Birchinton-on-See in Kent. Rossetti’s latere, decoratieve schilderstijl kan gezien worden als een voorbode van de stijl van de art nouveau / jugendstil.
 

SCHILDERIJEN ROSSETTI