Charles-François Daubigny (1817 – 1878)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
 
Charles-François Daubigny schilderde al vroeg in de negentiende eeuw landschappen ‘en plein air’, in de buitenlucht, en geldt daarmee als één van de voorlopers van het impressionisme. De in Parijs geboren en gestorven Daubigny wordt gerekend tot de schilders van de School van Barbizon. Andere belangrijke kunstenaars van deze stroming zijn Théodore Rousseau en Jean-Francois Millet.

Charles Francois Daubigny, Schemerlicht, 1866, olieverf op paneel, 45 x 81.5 cm, Walters Art Museum, Baltimore, USA
Charles Francois Daubigny, Schemerlicht, 1866, olieverf op paneel, 45 x 81.5 cm, Walters Art Museum, Baltimore, USA

In 1835 maakte hij een reis door Italië. De klassieke beelden en de kunst van de renaissance maakten op hem echter maar weinig indruk. Aanvankelijk was Daubigny opgeleid door zijn vader, de classicistische landschapschilder Edmond-Francois Daubigny. Na zijn reis volgde hij zijn opleiding aan de École des Beaux-Arts te Parijs. Zijn werk werd vanaf 1838 regelmatig op de jaarlijkse Salon van Parijs getoond. De kunstenaar had tevens een opleiding gevolgd tot graveur en publiceerde twee albums met etsen halverwege de negentiende eeuw.
In 1849 ontmoette hij de kunstschilder Camille Corot, met wie hij verschillende reizen ondernam. Onder invloed van deze kunstenaar ging hij het landschap buiten direct naar de natuur schilderen, in plaats van dat hij het idealiseerde vanuit het schildersatelier, wat op dat moment de gangbare en traditionele benadering was. Het schilderen van het landschap naar de werkelijkheid maakt dat het werk van Daubigny, en het werk van de andere schilders van de School van Barbizon, aansluiting vond bij de opvattingen van het opkomende realisme. Groot was dan ook de invloed van Gustave Courbet, de voorman van het realisme, die hij persoonlijk leerde kennen. Ook ondervond Daubigny invloed van Claude Monet, die later het voortouw zou nemen bij het impressionisme. Enkele kenmerken van de impressionistische benadering van Monet zijn ook in het werk van Daubigny zichtbaar. In de loop der jaren werd zijn stijl steeds losser en vrijer. Daubigny voer vanaf 1857 met zijn atelierboot 'Le Botin' over de rivieren van Frankrijk. Hij inspireerde daarmee Claude Monet, die in 1872 ook een boot aanschafte, om als atelier te dienen.

Het schilderij Schemerlicht van Daubigny, bovenaan deze pagina, behoort tot de collectie van The Walters Art Museum in Baltimore.