Camille Pissarro (1830 – 1903)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie

Pissarro geldt naast Claude Monet en Alfred Sisley als een van de belangrijkste kunstenaars van de kunststroming van het impressionisme. Vooral dankzij zijn inzet, hebben er destijds verschillende groepstentoonstellingen van de impressionisten plaats gehad.

Camille Pissarro, Boulevard Montmartre, middag, zonlicht, 1897, olieverf op doek, 74 x 93 cm, De Hermitage, St. Petersburg
Camille Pissarro, Boulevard Montmartre, middag, zonlicht, 1897, olieverf op doek, 74 x 93 cm, De Hermitage, St. Petersburg

Geboren in West-Indië, vestigde hij zich in 1855 in Parijs. Daar ging hij naar de École des Beaux-Arts. Vervolgens bezocht hij de ‘Académie Suisse’, een atelier waar kunstenaars tegen een kleine betaling tekeningen konden maken naar naaktmodellen. Daar ontmoette hij Monet en Paul Cézanne, die net als hij graag ‘en plein air’ schilderden, dat wil zeggen direct in de buitenlucht.
In 1855 zag Pissarro het werk van Camille Corot op de Wereldtentoonstelling . Hij liet zich beïnvloeden door zijn stijl. Ook het werk van de Engelse landschapschilders John Constable en William Turner uit de periode van de romantiek beïnvloedde zijn ontwikkeling. Zoals bij het werk van de meeste impressionisten het geval was, voldeed het werk van Pissarro op gegeven moment (1861) niet meer aan de strenge conventionele eisen van de prestigieuze Salontentoonstelling in Parijs. Twee jaar later nam hij echter deel aan de eerste Salon des Refusées, een alternatieve tentoonstellingsmogelijkheid, die als reactie op het toelatingsbeleid van de officiële Salon, was opgezet.
Pissarro was vooral een landschapschilder, maar rond 1872-1873 spoorde Cézanne hem aan om ook stillevens te gaan schilderen. Pissarro heeft Cézanne hoog zitten. Dat blijkt ook uit de moeite, die hij doet om een solotentoonstelling voor de in 1995 nog altijd onbekende kunstenaar mogelijk te maken in Parijs.
Het werk Boulevard Montmartre, middag, zonlicht (zie afbeelding hierboven), dat behoort tot de collectie van museum de Hermitage in Sint Petersburg, schilderde de kunstenaar in de laatste fase van zijn carrière, na de hoogtijdagen van het impressionisme. Voor deze laatste fase werkte Pissarro tevens gedurende een korte periode in pointillistische stijl. Overheersend thema in de laatste periode is het stadsgezicht. Net als Monet bestudeerde en schilderde hij zijn beeldmotief, in dit geval de Boulevard Montmartre, tijdens verschillende jaargetijden, bij verschillende weersgesteldheden en op verschillende tijden van de dag. Belangrijkst was voor hem om de sfeer weer te geven van wat hij waarnam. In die zin bleef hij gedurende zijn hele carrìere trouw aan het impressionisme, al was zijn schilderstijl niet meer zo los als in zijn beginjaren.