Asger Jorn (1914-1973)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
 
Hij werd geboren als Asger Oluf Jørgensen in 1914. De Deense kunstenaar Asger Jorn liet zich aanvankelijk inspireren door de Noor Edvard Munch en de Duitse expressionist Emil Nolde.

Asger Jorn, The enigma of frozen water, olieverf op doek, 1970, Stedelijk Museum, Amsterdam
Asger Jorn, The enigma of frozen water, olieverf op doek, 1970, Stedelijk Museum, Amsterdam

In 1936 ging hij naar Parijs, waar hij studeerde aan de Académie Contemporaine van Fernand Léger. Samen met Léger vervaardigde hij decoraties voor het Palais de Temps Modernes tijdens de wereldtentoonstelling van 1937. In deze periode raakte hij steeds meer geïnteresseerd in de abstracte kunst, vooral door het werk van Wassily Kandinsky. Ook het werk van surrealistisch werkende kunstenaars, als Paul Klee en Max Ernst, waren voor hem bronnen van inspiratie. Bij zijn kennismaking met het surrealisme, was vooral zijn interesse voor het idee van het automatisch schrijven gewekt, een spontane manier van schrijven zonder vooropgezet idee, of controle door het verstand. Een idee, dat ook op het maken van beeldende kunst toegepast kan worden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef Jorn in Denemarken, terwijl hij kunsttheoretische bijdragen leverde aan het tijdschrift Helhesten.
 

Cobra

De kunstenaar maakte reizen naar Parijs door Lapland en Tunesië. In 1946 ontmoette hij tijdens zijn reis door Lapland de kunstenaar Constant, met wie hij een paar jaar later - samen met kunstenaars als Karel Appel, Corneille en Alechinsky - tot de Cobragroep zou behoren.
Jorn is vooral bekend als vooraanstaand lid en oprichter van de Cobrabeweging. Cobra werd in 1948 opgericht, het jaar dat Jorn zijn eerste solo-expositie heeft. Cobra bestond uit expressionistisch werkende kunstenaars die zich met hun vrije expressie en haast kinderlijke vormtaal afzetten tegen de kunstopvattingen van de kunstacademies.
In het begin van de jaren vijftig bracht Jorn zijn boek Heil und Zufall uit, waarin hij zijn werk theoretisch onderbouwt. Naast het maken van (muur)schilderijen en het schrijven van kunsttheoretische artikelen, maakte Jorn ook collages, boekillustraties, etsen, keramiekdecoraties en houtsneden. In zijn laatste jaren legde hij zich vooral toe op het maken van sculpturen. Typerend voor het werk van Jorn is de ironische ondertoon. Zijn portret van de dichter Guillaume Apollinaire uit 1956 is daar een goed voorbeeld van.