Aristide Maillol (1861-1944)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
 
Als beeldhouwer blijft Aristide Maillol tot het eind van zijn leven trouw aan traditionele materialen en technieken. Ook zijn thematiek, veelal het vrouwelijk naakt, is uiterst traditioneel. Zijn inspiratiebron vindt hij hoofdzakelijk in de klassieke oudheid, maar hij is ook beïnvloed door Rodin.

Hoewel Maillol vooral bekend is vanwege zijn sculpturen, begon hij zijn carrière als kunstschilder en wandtapijtontwerper. Hij volgde zijn opleiding in de Zuid-Franse stad Perpignan en later aan de École des Beaux-Arts in Parijs. Daar kreeg hij les van succesvolle kunstschilders als Jéan-Lèon Gérôme en Alexandre Cabanel.
 

Aristide Maillol, The River, begonnen 1938-39, voltooid 1943, lood (gegoten 1948), 1,37 x 2,30 x 1,68 m, op loden voet ontworpen door de kunstenaar, Museum of Modern Art, New York
Aristide Maillol, The River, begonnen 1938-39, voltooid 1943, lood (gegoten 1948), 1,37 x 2,30 x 1,68 m, op loden voet ontworpen door de kunstenaar, Museum of Modern Art, New York

Maillol had grote bewondering voor het impressionisme, voor het werk van de symbolist Pierre Puvis de Chavannes en voor het werk van de postimpressionist Paul Gauguin. Hij was gefascineerd door de manier waarop deze schilders hun werkelijkheid weergaven. Deze was niet gestoeld op een poging om tot een zo precies mogelijke gelijkenis te komen. Maillol bleek een voorkeur te hebben voor een niet-naturalistische schilderstijl en schilderde zelf vooral in de stijl van de impressionisten. In 1892 sluit hij zich aan bij de post-impressionistische kunstenaarsgroep ‘de Nabis’ in Parijs. Een groep waar ook kunstenaars als Pierre Bonnard (1867-1947), Maurice Denis (1870-1943), Georges Lacombe (1868-1916), Paul Sérusier (1864-1927), Félix Vallotton (1865-1925) en Édouard Vuillard (1868-1940) deel van uit maakten.
 

Een laatbloeier

Maillol zou zich pas tegen zijn veertigste op beeldhouwkunst toeleggen, grotendeels uit noodzaak. De eerste symptomen van een ernstige oogziekte dienden zich aan, waardoor hij het secure werk als tapijtontwerper onmogelijk kon volhouden. De stijl van zijn beeldhouwwerken was in eerste instantie nog in overeenstemming met zijn schilderstijl. Al snel ging hij met klei werken. Hij maakte modellen, die met afgietsels konden worden gemaakt, zoals in brons of in lood. De figuren werden gedurende zijn carrière als beeldhouwer steeds massiever en ontwikkelden zich tot vereenvoudigde, geïdealiseerde vormen. In 1902 had hij zijn eerste solotentoonstelling in de galerie van Ambroise Vollard, de bekende kunsthandelaar die de exclusieve dealer van Cézanne was. Na deze expositie wijdt hij zich volledig aan de beeldhouwkunst tot aan zijn dood in 1944.

Het werk van Maillol kan onder meer worden bewonderd in het Maillol Museum in Parijs (Rue de Grenelle 61, Faubourg Saint-Germain).